Децата, които общуват с богат арсенал от жестове на възраст 14 месеца, разполагат с по-голям речников запас на възраст 4 години и половина и са значително по-добре подготвени за училище, сочи американско проучване.
Изследването, проведено от двама психолози от университета в Чикаго, обхванало около петдесет семейства в същия град от различни социални прослойки. Децата били заснемани в 90-минутни сеанси по време на заниманията им у дома. Изследователите открили големи разлики в жестовите изрази на децата според обществено-икономическото ниво на семействата им. "Фрапантно е, че в началния етап на усвояване на езикови умения виждаме различия, свързани със социалната среда в жестовете на малчуганите", заяви Сюзън Голдин Мидоу, съавтор на изследването, публикувано в петъчния брой на списание "Сайънс". Резултатите са показали, че децата на 14-месечна възраст от заможни семейства използват не по-малко от 24 различни жеста, за да изразят чувствата си, обратно – децата от по-бедни семейства използват средно около 13 жеста. Според учените по-богатите семейства имат повече време да разговарят с децата си и да влагат думи в жестикулациите им, с което им помагат да усвояват речников запас с лекота. "Жестикулирането при децата може да играе непряко роля при научаването на думи, когато е последвано от реакция от страна на родителите. Речникът е ключов фактор за предвидим успех в училище и това е една от първите причини, поради които децата от по-малоимотни семейства са в по-лоша позиция", заключава изследването. /АФП