Белият лебед сее ужас и смърт сред "Ислямска държава" в Сирия
Ту-160 е най-големият и мощен свръхзвуков самолет в историята, най-тежкият боен, най-бързият бомбардировач, държи 44 световни рекорда
„Господарят император казваше, че Русия има два съюзника – армията и флота – обяви веднъж руският вицепремиер „ястреб” Дмитрий Рогозин, отговорник за военнопромишления комплекс. – Сега имаме още два съюзника – нефта и газа.” Сред козовете Русия и днес да се изправя сама срещу всички е Ту-160 – свръхзвуков стратегически бомбардировач ракетоносец, пише "Труд".
Шампион в тежка категория, най-големият и мощен свръхзвуков самолет в историята, най-тежкият боен, най-бързият бомбардировач, държи 44 световни рекорда.<br /> <br /> Руснаците наричат Ту-160 Белия лебед, натовците – Блекджек (Палка, Бухалка). Прякори, издаващи любов и страх.<br /> <br /> САЩ още нямат достоен отговор. Например популярният Б-2 „Стелт” е малко братче, а подобният и страховит Б-1Б „Лансър” отстъпва в почти всичко.<br /> <br /> На 16 ноември пред Владимир Путин потвърдиха, че взривяването на руския самолет над Египет е дело на ИДИЛ. На 17 ноември след 28 г. чакане Ту-160 за първи път влезе в бойни действия – в Сирия. Чрез юмрука в своята ударна мощ Русия показа свъхангажимент - няма да спре, няма да има нежни бомбардировки, ще бори точно ИДИЛ и до смърт.<br /> <br /> На 20 ноември Русия направи показно без тактическа необходимост, а и в Сирия е логично да се използват по-леки бомбардировачи. Два Ту-160 тръгнаха от база до Мурманск, обиколиха цяла Европа от север и запад, минаха през Гибралтарския пролив, където демонстративно презаредиха пред базата на НАТО, прекосиха Средиземно море, пратиха ракетите към Сирия и се върнаха. Общо – 13 000 км и 16 часа във въздуха. В разгънат маршрут – удар по САЩ.<br /> <br /> Няма как в НАТО да не се следили целия полет с пребледнели лица. Няма в света такъв самолет, а той най-после влезе в действие.<br /> Затова е сътворен Ту-160 от ”Туполев” – <br /> <br /> <strong>за да бъдат на един полет разстояние Щатите за ядрен удар</strong><br /> <br /> Проектирането започва през 1972 г. Граден е в 800 предприятия. Първият изпитателен полет е през 1981 г., а от 1987 г. е на въоръжение. През 1988 г. прави полет до Канада.<br /> Следват безброй подвизи и модернизации. Още първата версия е натъпкана с електроника, която вече е свръхактуална, държи се връзка и със спътници. Летял е до 24 часа и 24 минути и до 18 000 км след дозареждане във въздуха от Ил-78 на 50 тона гориво. Така обсегът му на действие става необятен.<br /> <br /> Произведени са 35, в действие има 16. Всеки е с име – на главния му конструктор Валентин Близнюк (87 г.), богатира Иля Муромец, бореца Иван Яригин...<br /> <br /> През 1998 г. Украйна унищожи 10 от своите съветски Ту-160, а САЩ плащаха по $1 млн. за разбиването на всеки. Казват, че когато рязали Белите лебеди, украинските летци плакали. Други 8 самолета Киев върна на Русия срещу дълг за газ, а един сложи в музей.<br /> <br /> Струва четвърт милиард долара, а час полет – 20 000. Има променлива геометрия на крилата. В дозвуков вид напомня обикновен Ту. За свръкзвукова скорост крилата се прибират като на изтребител, става стрела.<br /> <br /> <strong>Прилича на птица</strong><br /> <br /> ”Красивият самолет и лети добре”, казва гуруто Андрей Туполев. Ту-160 е изящен – съвършено нетипичен и за съветското, и за бойна машина. Пленителен за окото, изчистен, много бял, грациозен. Красота, обречена да сее страх и смърт.<br /> <br /> Максимална скорост – 2200 км в час, но казват, че е стигал 2500. Обикновено се движи с 850 км/ч. Свръхзвуковата скорост е необходима, за да преодолява зони на противовъздушна отбрана. Събира крилата, устремява се и става много трудна мишена за зенитни ракети и изтребители.<br /> <br /> Руснаците обичат да си играят на гонки с натовци и бомбардировачът все избягваше от изтребителите. Веднъж даже посланикът в Лондон трябваше да се явява за обяснение след надбягване с „Тайфун”...<br /> <br /> Таванът му беше 15 км, но го качиха до 22 км - броди си из стратосферата. А може да лети и на 50 м височина. Всъщност руснаците едва ли казват всичко за възможностите на Ту-160...<br /> <br /> Когато Румъния отказа на правителствения чартър на Рогозин да мине през нейното въздушно пространство, вицепремиерът отвърна „Следващия път ще полетя на Ту-160”. На такъв самолет и турците няма да посегнат. Все едно да пипнеш любовницата на Путин.<br /> Това е крепост с мощ на армия. Носи до 40 тона въоръжение. Предназначен е за 12 ракети Х-55 с радиус на действие 2500 км и мощност на всяка ядрена бойна глава от 200 килотона, 15 пъти повече от бомбата над Хирошима. Появата му в този вариант може рязко да промени стратегическия баланс в произволен регион.<br /> <br /> В Сирия удари с новите Х-101 и Х-555, които летят до 5500 км със заряд по 400 кг. Ракетите са умни, сами се строяват в боен ред, следват релефа, заобикалят препятствия, практически са неуловими и улучват с отклонение до 10 м. И са с коефициент на „невидимост” за радарите като „Стелт”. Ту-160 може да носи и най-голямата руска лазерна бомба КАБ-1500 с тегло 1500 кг.<br /> <br /> Всъщност умее да действа без да наближи ПВО - чрез ракетите с далечен обсег и с разнообразен арсенал, напомнящ „Междузвездни войни” – включително 24 хиперзвукови ракети.<br /> <br /> <strong>Има суперсистема за електронна и радиозащита</strong><br /> <br /> Трудно е Ту-160 да бъде доближен на опасна дистанция. На рискови участъци може да бъде защитаван от изтребители в състав до една ескадрила. Ако бъде атакуван с ракети, е способен да изпрати бойния си товар преди да бъде поразен. Това прави въздействието върху него от средни и големи дистанции неефективно. Наистина крепост, имаща мощта да сее масова смърт дори ако бъде превзета.<br /> Движен е от 4 двигателя по 25 000 к. с. За здравина е правен с титаниева сплав (38%) и чрез вакуумни електронно-лъчеви заварки.<br /> <br /> Управлението е революционно просто и удобно – с ръчка като на изтребител. Комфортът е като дизайна – нетипичен за съветското и за бомбардировач. Креслата са с масажори и вентилация заради дългите полети. Има малка кухня, печка за топлене на храна, местенце за раздвижване, тоалетна, кресло за сън.<br /> <br /> Гъвкав самолет – според въоръжението действа и като ядрен, и като конвенционален бомбардировач с разнообразно въоръжение за локални конфликти като в Сирия.<br /> <br /> На Ту-160 летят най-лудите пилоти, талантливи хулигани, гладни и жадни за небе и адреналин, често – потомствени асове. Заплатите им са малки, нямат ЛЕД-телевизори, но са хора, готови да плащат, за да летят.<br /> <br /> Красиво и страшничко е да се гледа полет на Ту-160, но явно е красиво и да се лети. „Така се лети насън”, каза Путин, след като формално влезе в ролята на командир на екипаж от трима за тренировъчен полет. По официална информация не му спестиха нищо – сложното презареждане, двойно натоварване, пуск на 12 ракети, пълна програма.<br /> <br /> През април Русия реши да възобнови серийното производство, поръчани са 50. Последната модификация Ту-160М е чудо на електрониката, а е проектиран и М2. Но и сега Ту-160 е най-страшното в Сирия.<br /> <br /> <strong>Основни характеристики</strong><br /> Екипаж – 4 човека<br /> Дължина – 54,1 м<br /> Височина - 13,1 м.<br /> Размах на крилата – от 35,6 до до 55,7 м<br /> Маса празен - 110 т<br /> Максимална летателна маса – 275 т<br /> Максимална скорост – 2200 км/ч<br /> Нормална скорост – 850 км/ч<br /> Далечина на полета без дозареждане – до 18 950 км<br /> Продължителност на полета – до 25 ч<br /> Натоварване на крилото – до 1185 кг/м2<br /> <br /> <strong>Мнения</strong><br /> Изпреварил е времето си с десетилетия<br /> По-добър самолет в свръхзвуковия клас още никой не е измислил. Става въпрос за уникална машина, изпреварила времето с няколко десетилетия. Самолетът и досега не е използвал в пълен обем заложените в него конструктивни особености.<br /> <em>Сергей Шойгу, министър на отбраната на Русия</em><br /> <br /> <strong>Брежнев издаде тайната</strong><br /> Информация изтече за първи път от Леонид Брежнев. На едно съвещание генералният секретар на КПСС каза, че ето – ние правим нов самолет, Ту-160. А беше абсолютно забранено да споменаваме дори една дума на когото и да било за това.<br /> Още след първия полет през 1981 г. американците се добраха до снимка на Ту-160. Стана голям проблем – как ЦРУ успя да фотографира самолета. Основната версия беше – чрез спътник. Накрая се оказа – сниман е от пътнически самолет от съседното летище.<br /> <em>Валентин Близнюк, главен конструктор на Ту-160.<br /> </em><span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong><br /> ОЧАКВАЙТЕ В БЛИЦ ОЩЕ ПОДРОБНОСТИ ЗА ОФАНЗИВАТА ПО ВСИЧКИ ФРОНТОВЕ СРЕЩУ "ИСЛЯМСКА ДЪРЖАВА"</strong></span><em><br type="_moz" /> </em>