Безплатни кроасани и напитки: Как във Франция стимулират избирателната активност
Избирателната активност на втория тур на изборите за президент във Франция, според проучванията, може да стане най-ниската от 1969 година насам, но активни граждани се опитват всячески да поправят тази ситуация, „примамвайки” в рамките на своите сили, възможности и фантазия избирателите да гласуват. В частност, в инициативата се включиха собственици на кафенета и транспортни компании.
Безплатна почерпка
Например, пекарят Рашид Аким от департамента Вал-д’Уаз обещава безплатен кроасан или закуска на всеки, който упражни правото си на глас. По информация на портала France Info, за да се получи почерпката е достатъчно да се представи удостоверението, че избирателят е гласувал. „Това е личният ми начин за мобилизация на тези избори. На всеки, който идва на касата, му казвам за моята акция. Отзивите са позитивни”, казва Аким.
Аналогична акция той е провел и на първия тур на 23 април. Тогава около 20 клиенти са се възползвали от предложението. Пекарят очаква, че на втория тур ловците на оферти ще бъдат повече.
В департамента Кот-д’Армор собственикът на бар Марк Ле Бадезе предлага безплатна напитка на онези, които дойдат в бара му, след като гласуват. „Това е глупаво, но позволява да се съчетае полезното с приятното. На първия тур напитки са получили около 200 клиенти. Надявам се, че сега те ще бъдат повече”, заяви Ле Бадезе.
Безплатен транспорт
В същия департамент таксиметровият шофьор Гийом Амон също е решил да участва в стимулирането на избирателната активност. Той безплатно вози възрастните хора, които изпитват затруднения с придвижването, до избирателните секции. „Не мисля, че правя нещо необичайно... Звънят ми колеги от Бретан, Париж, Марсилия, искат да правят както аз”, казва той.
На първия тур от услугите му са се възползвали осем души, за втория той има 10 заявки.
На свой ред фирмата за междуградски превози FlixBus, съобщава France 3, пък ще възстановява разходите по пътуването до мястото на гласуването, ако пътникът изпрати селфи, направено в избирателната секция. В замяна на снимката избирателят ще получи ваучър равен по стойност на изразходваната от него сума.
Очакванията за избирателната активност
Избирателните участъци отвориха врати в 08:00 часа. На втория тур гражданите ще избират между лидера на движение „Напред” Еманюел Макрон, който спечели на първия тур 24,01% от гласовете, и кандидатът на „Национален фронт”, и Марин Льо Пен (21,3%).
Според резултатите на социологическите проучвания, обнародвани в навечерието на балотажа от компанията Odoxa, избирателната активност се очаква да бъде най-ниската от 1969 година насам. Според тези данни, всеки четвърти избирател няма желание да гласува на балотажа.