Български успехи зад граница: Как и защо китайци полудяха по "Кукери" СНИМКИ
Българин от Враца предлага "бира-звяр" в Китай
Най-старата потвърдена алкохолна напитка в света е китайска – според археолози тя се датира от преди около 9000 години – или около 7000 г. пр.н.е. Най-популярният днес китайски алкохол, байдзиуто (baijiu) също има над двухилядолетна история.
Това ни разказва адв. Асен Велинов, който от 20 години е в Китай. Ето какво още добавя той:
Освен дълги традиции в алкохолните напитки, Китай днес има и много динамичен пазар - едновременно текат различни и разнопосочни процеси – като опити за интернационализацията на baijiu-то (вкл. и създаването на Moutai Center в България); създават се baijiu брандове за по-младите консуматори (като Jiangxiaobai – на достъпна цена, и с интересна маркетингова кампания в социалните мрежи); антикорупционната кампания от последните години се отрази сериозно и негативно върху продажбите на скъпи френски вина; има голям интерес към нови вносни продукти и брандове; след поредица инвестиции и колаборации имиджа на китайските вина в последните години драматично и положително се промени и мн. др.
Китай е и най-бързо растящият пазар на бира – най-продаваната бира в света всъщност е китайска – Snow Beer. Сред най-продаваните 10 бранда бира в света четири са китайски, като само Tsingtao има известна международна популярност. В град Qingdao, на който е наречена бирата, от почти 30 години се провежда и ежегоден мащабен бирфест, който е и едно от най-важните туристически събития за града.
Пазарът и вкусовете на потребителите непрекъснато еволюират – търсят се нови вкусове и преживявания.
Наш сънародник е в центъра на такъв процес - създател на успешен бранд за крафт бира – бира Кукери, която се предлага по интересен начин в южния крайбрежен град Xiamen.
- Представете се.
- Казвам се Илко Илиев, от Враца съм. В последните 10 години работя и живея в Китай. Моята дълга история тук започна просто с едногодишен проект за работа в сектора за възобновяеми източници на енергия, който неусетно се превърна в 10 години. В момента съм зает в областта на технологиите в спорта, а като хоби и допълнителен бизнес се занимавам с производство на крафт бира
- До голяма степен, китайските бири нямат особено добра репутация по света - защо? Кои по-масови китайски бири бихте препоръчали?
- Подобно на въпроса защо френските вина са предпочитани пред българските: маркетинг; и ние имаме хубави вина, също и Китай има добри бири, но налагането им на чужд пазар е не лесен процес.
Мисля, че Tsingtao е доста прилична бира, а също напоследък Wushu става доста популярна и е много близка до нашата светла бира.
- Как виждате еволюцията на консумацията на бира в Китай - каква е бирената култура сега, и как се промени през годините откакто сте тук?
- Консумацията на бира тук също както в България е доста голяма. В последните години все повече хора започват да се ориентират към крафт бирата, този тренд отдавна започна на запад като много от известните играчи на пазара бяха принудени да купуват крафт бира компании за да не продължат да губят пазарен дял от тях. Точно поради тази причина решихме да направим наша крафт бира тук, защото посоката беше ясна.
- Как пият китайците?
- Интересен факт е че китайците обичат да пият алкохол бързо, повечето питиета се пият на екс.
Друго интересно различие е, че имат доста игри свързани с пиене (например със зарове и карти) при които загубилия е задължен да пие.
Доста шумно и забавно е по време на консумация на алкохол в Китай.
- Как дойде идеята за “Кукери в Xiamen”?
- Мой приятел американец се занимава с контейнерни домове и тъй като има много крафт бира маниаци в Щатите искаше да опита да направи контейнер в който да побере цялата производствена линия за крафт бира.
Аз пък имам инженерен бекграунд и се заех с проекта, като договорих прототипа да ми бъде предоставен за ползване в замяна на цялостния инженеринг.
- Представете бранда, бирата, която правите, партньорите и бизнес модела.
- Идеята за марката на бирата дойде по доста интересен начин. Първо ми хрумна слогана "A beast of a beer" („Бира-звяр“) след това мислих мислих какво да е името на този „звяр“ и ми хрумна че нашите Кукери са достатъчно страшни. И така стигнахме до Kukeri: A beast of a beer.
Само двама човека сме пивовари: аз и още един американец, Johnathan Potter.
Ориентирани сме в доставки за няколко малки бара в града, също доставяме за частни партита. Държим да останем локални на този етап. Правим IPA, Lager, Stout, Pilsner и Wheat.
Част от „митологията“ на нашата бира е, консуматорите нямат махмурлук дори след значителна употреба - и аз не знам защо, но е истина.
Нашата бира се комбинира много добре с типичните китайски шишчета: те са доста различни от нашите, много по малки - колкото за една хапка. Лютивите подправки в тях правят пиенето на бира още по приятно, направо задължително. Също така добра комбинация с бирата е сушената риба
- Питат ли клиентите за произхода на името?
- Голяма част от клиентите питат от къде идва името и аз винаги с радост разговарям с тях за нашита традиция и а им показвам видеа или снимки на страховити кукери.
Освен атрактивният им вид, традициите с които се свързват с кукерите са подобни на китайските обичаи около Китайската Нова Година – когато с шум, цвят и огън се прогонва чудовището Ниен, за да може да пристигнат новата година и новата пролет.
Такива древни традиции ни свързват – така както и добрата бира свързва и сприятелява хората.
- Какви са плановете за бранда?
- Имаме регистрирана търговска марка за китайския пазар. За сега се опитваме просто да предлагаме отлична бира и да разкажем покрай нея за тази толкова интересна българска традиция на локално ниво.
За сега и доставяме само в Сямън. Държим бирата да е много прясна, не пастьоризирана и да съдържа жива мая, не искаме да се конкурираме с бирите по рафтовете, по скоро се концентрираме върху качеството, и вкусовите характеристики и представянето им на местно ниво.
Възможно е да разширим концепцията като създадем микро пивоварни в други градове, но за сега се фокусираме върху това да продължаваме да сме успешни на местно ниво.
- Занимавате се и със спорт и здравословен начин на живот – как се комбинират тези интереси с правенето на бира?
- Ние винаги сме били поддръжници на умерената консумация на алкохол. Дори понякога като клиент дойде и купи малко повече бира го предупреждаваме, че тази не е като онази в магазините и да внимава.
Сега сме в процес на създаване на Hiking & Running клуб – като след спортната част участниците ще мога да се насладят на нашата бира.
- Отразяват ли се пандемичните мерки на бизнеса/ бизнесите ви?
- Ние сме в графата „микро локална крафт пивоварна,“ с не голям месечен капацитет. Нямаме особено големи месечни фиксирани разходи, така че сме устойчиви на пандемичните условия. По време на пандемията доставяхме бира за доста домашни партита
- Колко е позната България в Китай според Вас - особено извън розите и млякото?
- Мисля, че има още доста по какво да се работи от гледна точка на популяризирането на България в Китай. Всъщност липсва цялостен маркетинг план на държавата по който да се работи и гради. Популяризирането на държава в определени сектори е като създаването на търговска марка: изисква посока и постоянство и инвестиции в определените целеви сектори.
- Бирата сближава - ако хората откликват на историята за българска, но интересна и подобна на някои китайски обичаи, традиция - какви други идеи, свързани с България, биха били популярни в Китай?
- Като държава ние имаме доста неразкрит потенциал поради факта, че в последните години не се работи сериозно на държавно ниво за изграждането на необходимите инфраструктури и законови рамки, които да улеснят представянето на наши продукти на различни пазари. Също и достъпа на капитали за развитието на бизнес не е лесен. Естествено всичко е възможно, но засега само със собствени усилия на конкретните предприемачи.
- Какво бихте препоръчали на предприемачи или брандове, които искат да навлязат на китайския пазар - или да създадат присъствие на него, на базата на вашия опит?
- От дълго време съм в Китай доста мога да говоря по темата, но ще опитам да съм кратък. Първо продуктът, марката, опаковката трябва да са по техния, китайския, вкус. Мога да дам два примера - аз лично получавам много добри коментари относно IPA бирата която правя, но тя е далеч по мека и е с доста по малко хмел от стандарта - защото знам, че китайците не харесват горчиво.
Ето и пример от друг сектор - италианската марка за дрехи FILA беше почти незабележима на китайския пазар - докато не беше закупена от локална компания, която адаптира бранда и имаше изградената инфраструктура за продажби. Сега FILA se продава като топъл хляб.
Така че, проучете добре пазара, опознайте клиентите и техните вкусове, също така за китайския пазар е винаги по-добре да се работи с местен партньор.
С отворено сърце приветствам всички които още не са посетили Сямън да дойдат и да видят този великолепен град на брега на океана, който аз наричам „китайското Маями“ и да опитат местните деликатеси – и естествено и нашата бира Kukeri.