Компанията BMW е представила прототип на седана 5-Series, снабден със система за движение на автомобила в напълно автоматичен режим без намесата на шофьора.
Немският производител разчита, че след окончателното завършване на разработката тази новост ще позволи на колите самостоятелно да набират скорост, да спират, да изпреварват, да излизат от странични пътища и да се включват в идващия поток, а също така да се приспособяват към пътните условия.<br /> <br /> Прототипът вече е изминал 4800 тестови километра и е способен да се съобразява с конкретната пътна ситуация, при необходимост самостоятелно да сменя лентата на движение при скорости до 130 километра в час и да се нарежда в потока пътуващи автомобили. Според инженерите последната задача се е оказала най-сложна при разработка на системата.<br /> <br /> Информацията в управляващия блок постъпва от няколко източника: от видеокамера, от система за контрол за непроизволно пресичане на плътната линия от пътната маркировка, лазерен радар, сензори на системата за адаптивен круиз-контрол, свръхточен GPS-приемник и сензори за следене на други коли отзад или отстрани. Благодарение на навигационните карти автомобилът може да определи не само своето местоположение, но и да определя точната лента за движение, а също и характеристиките на пътя напред, включително релефа и броя на лентите върху него.<br /> <br /> От BMW отбелязват, че системата се разработва изключително за използване на автомагистрали.<br /> <br /> По-рано концернът Volkswagen също представи своя система за автопилот на автомобилите, която може да ги управлява при движение по пътища до скорост 130 километра в час. Системата спазва безопасна дистанция до движещото се отпред превозно средство, поддържа зададената от шофьора скорост и самостоятелно я намалява при приближаване на завой, а също така постоянно държи колата в средата на лентата в съответствие с маркировката.<br /> <br /> Нито един автопроизводител обаче не се ангажира с прогноза кога тези системи ще се появят на серийни автомобили. /БЛИЦ<br />