Coca-Cola е най-ценната марка в света
Топ 4 на най-ценните световни марки според класацията на "Interbrand"
Белият накривен надпис на червен фон има пазарна стойност от 66,7 млрд. долара (42,6 млрд. евро) и е победител в класацията “Best Global Brands 2008“, обявявана всяка година от американската консултантска компания “Интербранд”, пише най-тиражното германско издание "Bild".
В годишната класация за “Best 100 Global Brands 2008” на водещата международна консултантска фирма “Интербранд” второ и трето място заемат съответно “IBM” и “Мicrosoft”, като всяка една от тези марки има стойност от по 59 милиарда долара. Най-голям скок в класацията бележи “Google”. Търсачката е повишила пазарната си стойност с около 43%, което й отрежда 10-о място, след като през 2007 година заемаше 20-а позиция. Най-големите губещи за 2008 година са преди всичко банките, засегнати от финансовата криза, сринала ги доста надолу в класацията. Така например засегнатата американска инвестиционна банка “Merrill Lynch” пада от 22-о на 34-о място, след като е загубила 21% от пазарната си стойност. Мар ката “Citibank“ пък се срина с 8 места от 11-а на 19-а позиция.
Любопитен факт е, че сред топ 10 на класацията за "110-те най-добри глобални глобални марки" няма нито една германска марка, като едва на 11-а позиция е “Mercedes-Benz”. Марката на автомобилния концерн от Щутгарт има стойност на пазара от 25,6 милиарда долара (16,3 милиарда евро). Големият конкурент на “швабите” винаги са били “баварците” от “BMW”, чиято мярка е на 13-о място в класацията. Самата класация се съставя от компанията “Интербранд”, която наблюдава всички международни марки и продуктите им, които се продават на крайния клиент. Критериите са вярност на клиента към марката, финансовото положение на фирмата и влиянието на марката върху решението на клиента за крайната покупка, както и печалбата, която марката е донесла на предприемача. /БЛИЦ
Ето и топ 10 на най-ценните марки:
2008 място |
2007 място |
Марка |
Страна на оригиналната марка |
2008 пазарна стойност в млрд. долари |
Промяна в пазарната стойност |
1 |
1 |
Coca-Cola |
САЩ |
66,667 |
2% |
2 |
3 |
IBM |
САЩ |
59,031 |
3% |
3 |
2 |
Microsoft |
САЩ |
59,007 |
1% |
4 |
4 |
General Electric |
САЩ |
53,086 |
3% |
5 |
5 |
Nokia |
Финландия |
35,942 |
7% |
6 |
6 |
Toyota |
Япония |
34,050 |
6% |
7 |
7 |
Intel |
САЩ |
31,261 |
1% |
8 |
8 |
McDonald*s |
САЩ |
31,049 |
6% |
9 |
9 |
Disney |
САЩ |
29,251 |
0 |
10 |
20 |
Google |
САЩ |
25,590 |
43% |