Експерт: Саудитска Арабия вече спечели войната за петрола
Ценовата битка ще продължи докато Рияд не успее да вземе короната от САЩ, което може да се случи в рамките на следващите две години
Когато Саудитска Арабия, де факто лидерът на ОПЕК, реши на последното заседание на картела във Виена да сложи край на стратегическото партньорство с Русия и да приеме нова политика за максимизиране на добива на петрол, цените на суровината се сринаха и записаха най-големия си спад от войната в Песийския залив от 1991 година насам.
Тази стъпка дава дългосрочно предимство за най-голямата износителка на нефт, пише бившият съветник на правителството на Саудитска Арабия между 2002 и 2015 година Науаф Обайд в анализ за CNN Business.
По неговите думи тази стъпка има смисъл за страната въпреки че тя, както и другите големи играчи на пазара, търпят загуби заради по-ниските цени на суровината, уточнява money.bg.
Цената на петрола отново падна
"Очаква се Saudi Aramco да започне да добива 12 милиона барела на ден до 1 април 2020 година, като износът ще стигне между 9,5 и 10 милиона барела дневно", посочва той и допълва:
"В началото на следващия месец или скоро след него най-вероятно Саудитска Арабия ще изпревари Русия и ще се превърне във вторият най-голям производител в света.
Но тази ценова война няма да приключи тук и ще продължи докато Саудитска Арабия не успее да вземе короната от САЩ, което може да се случи в рамките на следващите две години".
По думите на експерта няма друго правителство освен тези в Рияд и Москва, които да имат политическата и финансовата мощ да инвестират огромни суми в повишаване на производствения капацитет.
"Това дава възможност на саудитците да се справят сами в тази ситуация и да нанесат непреодолим хаос на пазара и за мнозинството от производителите на конвенционален и шистов нефт по цял свят", казва още Обайд.
Той добавя, че отново за постигането на тази цел през миналата седмица Рияд е издал нова директива, с която планира да увеличи добива на Saudi Aramco до 13 милиона барела в следващите 24 месеца.
"Саудитска Арабия създаде нов пазар на петрол с нови основи. Производителите, които не са разбрали тази фундаментална промяна и не са успели да се адаптират към новата реалност, ще страдат и ще изостанат далеч зад останалите", завършва експертът.