Енергиен експерт: Не може да се спре нефтеният експорт на Русия

"Европейците разбраха, че прогнозите им не се сбъдвати има заплаха от недостиг за вътрешния им пазар", заяви Александър Фролов от Националният институт по енергетика на РФ

Александър Фролов, заместник-генерален директор на Националния институт по енергетика, разказа за „Эксперт“ защо ембаргото на ЕС върху руски петролни продукти няма да проработи, а също и защо таванът на цената на петрола се е превърнал в де факто облекчаване на санкционния натиск.

Ако Русия, след въвеждането на ембарго върху руски петролни продукти от Европейския съюз от 5 февруари 2023 г., намери пазари за тях, тогава Европа ще получи като пасив целия набор от проблеми, свързани с „проваленото планиране“ на ограничителни мерки .

За 1% от световния петролен пазар хората са готови да се избиват

„Виждам, че част от пренасочването на петролните потоци вече е извършено. Изнасяме около 40-45% от произведеното масло. Обработваме останалото масло. А ние изнасяме 40-45% от преработените суровини", заяви Александър Фролов.

"От петролните продукти с висок марж на първо място е дизеловото гориво. Ние изнасяме около 40 милиона тона от него. Тоест основните проблеми, свързани с петролните продукти по отношение на тонажа, са свързани с този вид гориво", каза той.

"Но, първо, нашият дизел намери пазари в Близкия изток. Освен това руското дизелово гориво ще бъде търсено в Африка. В същото време изпратихме повече от половината от изнесените количества дизел за Европа. Тоест европейските държави също ще трябва да заменят петролните продукти", заяви още експертът.

Убийство на петродолара: Китай започва да купува газ и петрол в юани

"Да, вече сме наблюдавали подобни процеси на пазарите в САЩ и Великобритания. От пролетта на тази година Лондон усърдно заменя петрола, дизеловото гориво и реактивното гориво от Руската федерация. Въпреки това, той замества продукти, идващи от Индия. Познайте какъв вид петрол използва Индия за производството на това дизелово гориво? Никога няма да познаете “, каза Александър Фролов.

Също така вече е възможно да се оцени как подобен случай се прилага в Съединените щати.

„Помним, че Русия беше третият по големина вносител на американския пазар. Освен това в относително изражение това възлиза на около 8-9% от общия внос. В абсолютно изражение - около 850 хиляди барела на ден. 70% - нефтопродукти (предимно мазут), частично - дизелово гориво", заяви Фролов.

"Тоест можем да кажем, че американският пазар е доста представителен. И нямаше такова нещо, че САЩ са взели всички тези гореспоменати 850 хиляди барела под формата на петрол, преработиха гr у дома, получиха петролни продукти и пляскаха с ръце, викайки: „Не ни трябва вашият мазут“! Ако погледнем статистиката за вноса на САЩ, най-голямо увеличение е отбелязано от Ирак, който просто е взел обеми от други пазари и ги е прехвърлил в САЩ", казва той.

"Тоест още веднъж ви обръщам внимание, че преразпределението се извършва в световен мащаб. Съответно нашите петролни продукти отиват там, откъдето идва трансферът ”, обясни заместник-генералният директор на Националния енергиен институт.

Той също така потвърди, че не вижда възможни проблеми с търсенето на руски петролни продукти в бъдеще. Освен това Русия предлага стоки с по-добри характеристики от това, което може да се произвежда в повечето страни от Централна Азия и части от Близкия изток.

„Нашето дизелово гориво вече си проправя път към алтернативни пазари. Може да възникнат въпроси по отношение на мазута, но производството му намалява“, каза Александър Фролов.

Според него негативните прогнози за търсенето на руски петролни продукти нямат реална основа:

„Всъщност има само преструктуриране на веригите за доставки. Но нови мощности не се появиха на световния пазар. Да, индийското рафиниране, доколкото знам, е увеличило цифрите си тази година, но това не са достатъчно значителни обеми, за да запълнят напълно пропуските, които възникват по време на ембаргото върху руските петролни продукти."

"Дори в ЕС има мнение, че ще има заплаха от недостиг на петролни продукти на европейския пазар поради възникващи ограничения. Все пак Европа все още е голям дизелов пазар“, подчерта експертът", обясни той.

Александър Фролов обърна внимание на факта, че Русия вече е започнала да решава потенциални проблеми с износа на суровини и техните производни.

„Част от петролните продукти могат да бъдат изпратени по железопътен транспорт, част - в съседни „приятелски“ страни, осигурявайки „сив“ трансборд. Според документите тези петролни продукти могат да бъдат обозначени като „произведени на територията на тези държави“, а не в Руската федерация", заяви той.

"И като цяло, ако говорим за логистика, виждаме как някои от капацитетите на транспортните компании от Европа започват да мигрират. Например мощностите, които са “регистрирани” в Гърция ще бъдат намалени, защото за тях европейската регистрация става токсична, ограничаваща офертите на световния пазар", каза Фролов.

"В тази връзка бих искал да ви напомня, че Русия произвежда 10% от петрола в света. Много е, нали разбирате. За 1% хората са готови да се избият, а тук 10%! И ако вземем и нашия дял от морския транспорт на нефт и нефтопродукти, тогава спокойно ще вземем всичките 14-16%", добави той.

"Като се има предвид, че европейските играчи доминират, заемат повече от 80% от пазара, колко интересно ще бъде за техните конкуренти да „отхапят“ такова значително парче от него? Тоест битката за Русия е битка за колосален пазарен дял “, заключи експертът.

Европейците разбраха, че прогнозите на МАЕ не се сбъдват

Така най-сериозните проблеми в "петролния" контекст са изключително логистични. Но те могат да бъдат решени в следващата година и половина.

„Според някои експерти въведените ограничения ще се опитат да заобиколят не само нашите компании, но и нашите клиенти. Колко успешно е друг въпрос. Ясно е, че това не е някаква конвенционална европейска компания, която се затича към Европейската комисия с викове: „Да наложим ограничения върху руския петрол – толкова е страхотно!“ Не, това направиха нашите прекрасни европейски партньори измежду политиците, които изхождаха от „блестящите” прогнози на Международната агенция по енергетика", заяви Фролов.

"И е известна с това, че нито едно от нейните предсказания не се сбъдна. По-специално през март миналата година МАЕ написа, че производството в Руската федерация ще намалее с 20-30% - с 3 милиона барела на ден. И тези обеми ще бъдат заменени от Саудитска Арабия и ОАЕ, които имат достатъчен капацитет за увеличаване на производството", припомни той.

"Американски и европейски политици се обърнаха към ОАЕ и саудитците: „Момчета, имаме авторитетен документ, който казва, че имате капацитет“. И те отговориха: „Не. Кой каза, че има? МАЕ? Изтрихме ги от източниците, на които базирахме нашите прогнози за развитието на петролния пазар. Не ни се обаждайте повече." Изглежда, че сега иронизирам, но всъщност разказах събитията от първата половина на 2022 г. Съвсем сериозно, МАЕ е зачеркната от ОПЕК от източниците, които цитират", добави експертът.

"Тоест нашите западни „партньори“ са се опирали на определени предпоставки, когато са взели решение за ембаргото. Фактът, че тези предпоставки първоначално са били неверни ... Е, извинете ме. Както се казва, нямаме други прогнози за вас“, каза Александър Фролов.

„Сега европейците разбраха, че направените по-рано прогнози, въз основа на които взеха решения за ембаргото, не се сбъдват. И има заплаха от недостиг за вътрешния им пазар", заяви той.

Те се опитват да парират заплахата от недостиг на петрол и "етролни продукти с ценови таван. Невъзможно е премахване на ембаргото и въвеждане на облекчения по политически причини", обясни експертът.

" Ако всичко „тече по план“, тогава те също могат да се възнаградят. А ако признаете, че ембаргото е въведено по погрешка, че МАЕ е изговорила някакви глупости, но са повярвали, за вътрешния потребител това ще бъде капитулация пред Русия. И този термин е пряко използван от германския вицеканцлер Роберт Хабек, макар и в малко по-различен контекст", обясни Фролов.

" Всъщност системата на пределните цени на петрола (а в бъдеще и на петролните продукти) е предназначена да се преструва, че санкциите „не се връщат назад“. Всичко е формулирано по такъв начин, че на първия етап офертата изглеждаше изгодна за Руската федерация и нашите доставчици решиха, че това може да бъде приемливо", каза той.

"Смятам, че макар от „счетоводна“ гледна точка това да изглежда изгодно, в никакъв случай не трябва да се съгласяваме с предложените условия“, сподели мнението си експертът.

Сега погрешно изчислилата нещата Европа трябва по някакъв начин да коригира ситуацията. Може би дори са готови да си затворят очите за „сивите“ доставки. В същото време ЕС планира да въведе наказателна отговорност за нарушаване на санкциите.

„Основният въпрос е колко активни ще бъдат европейските правоохранителни органи, дали ще има демонстративни „удари“ на неспазващите ембаргото и т.н. Всичко това ще видим догодина. И всичко е свързано с изграждането на нови отношения на пазара на нефт и нефтопродукти“, заключи Александър Фролов.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук