ЕС готви революция, въвежда ограничител на скоростта от юли
Педалът ще бутне обратно десния крак на водача, за да му сигнализира, че трябва да намали
Край на бързото каране! ЕС въвежда нов вид ограничител на скоростта от юли. Интелигентният асистент за ограничаване на скоростта (Intelligent Speed Assistance), който вече се внедрява в редица модели, трябва да помогне за реалното намаление на скоростта.
Той не „задушава“ двигателя непрекъснато, а действа според ситуацията, базирайки се на GPS данни за местоположението на автомобила и информация от камерата за разпознаване на пътни знаци. ISA вече е широко навлязъл, тъй като стана задължителен за всички нови автомобили в продажба от 2022 г.
Сега, в допълнение към звуковите и визуални предупреждения, които ISA издава към водачите, активиращите се при превишаване на скоростното ограничение (първата ми работа е да изключа звуковото предупреждение), съвсем скоро, пише Carmarket.bg.
ISA ще стане много проактивна, като ще намалява сама скоростта на движение.
В зависимост от марката и модела на автомобила, намаляването на скоростта ще става или чрез намаляване на мощността (след като не се съобразите с визуалните и звукови предупреждения), или чрез противодействие от педала на газта, когато го натискате и се движите над максимално допустимата скорост.
Педалът ще бутне обратно десния крак на водача, за да му сигнализира, че трябва да намали скоростта на движение.
Европейската комисия смята, че масовото навлизане на ISA може да намали пътните инциденти с 30%, а фаталните изходи от тях с 20%.
За да се опита да постигне това, ЕС налага от юли 2024 г. всички нови автомобили, ванове, камиони и автомобила, които се движат по европейските пътища, да бъдат оборудвани с този проективен асистент ISA.
Това е програма, заложена в електронния блок за управление на двигателя, която ограничава максималната скорост на автомобила.
Първото ограничение на скоростта за автомобили е определено със закон в щата Кънектикът в САЩ на 21 май 1901 г. Документът регламентира движението на автомобили в близост до конски впрягове и забранява движението в града със скорост над 12 мили/час (19 км/ч), а извън града – над 15 мили/час (24 км/ч).
На немските аутобани няма (на определени отсечки от тях) ограничение на скоростта, но повечето автомобили са спънати до 250 км/ч. Пионерите тук са Audi, BMW и Mercedes-Benz.
Те сключват джентълменско споразумение за доброволно внедряване на тези ограничители в своите автомобили. Това се случва през 1987 г., когато на пазара излиза втората баварска „седмица”, по-специално версията BMW 750i с V12 двигател.
Доброволното споразумение за максимално ограничение на скоростта от 250 км/ч, сключено между най-големите германски производители, започва да губи силата си с течение на времето.
Затова съществуват различни пакети, които отвързват двигателите до 300, 320 км/ч. Да не говорим за тунинг автомобилите и всички италиански и британски компании, известни със своите суперспортни модели.
Дори да не може да си позволите от тези автомобили, чрез препрограмиране на контролния блок (чип тунинг) или други способи, ограничителите на скоростта могат да бъдат отключени.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук