Флирт за една нощ или отдадена връзка? Въпрос на контекст

Сексуалните стереотипи са навсякъде около нас - от начина, по който се държим с противоположния пол, до сериалите и филмите, които гледаме, пише IFL Science, цитирано от obekti.bg.

Изглежда, че мъжете и жените търсят напълно различни неща във взаимоотношенията си. Мъжете искат кратка, забавна и неангажираща свалка, докато жените ценят дългата, отдадена връзка, която завършва с “щастливи завинаги заедно". Някога питали ли сте се защо е така?

Обяснението е много просто и опира до анатомичните разлики между мъжете и жените. За жените сексът има много по-голяма стойност, отколкото за мъжете, заради възможните последици: 9-месечна бременност, сутрешно гадене, стрии… Носенето на живот в света не е лесна задача. Поради тази причина, жените са много по-отговорни и претенциозни в избора си на сексуални партньори. Много учени смятат, че тези изчисления са вкоренени в нашата психика.

Но замисли се! Откъде идват всичките жени, с които мъжете спят? Ако предишната теория е вярна, би трябвало да е доста трудно за един мъж да си намери флирт за една нощ. В крайна сметка, “необходими са двама шофьори, за да стане сблъскване”.

Статистиката не ни предава. В едно общество с равен брой жени и мъже е невъзможно за един хетеросексуален мъж да има средностатистически повече сексуални партньори от една жена.  Тогава защо съществува стереотипът за промискуитетния мъж? Отговорът се крие в Mating Market Theory (MMT).

Според тази теория разликите в предпочитанията към типа връзка произлизат не само от биологията на половете, но и от наличността на свободни партньори от противоположния пол. Ако погледнем на секса от икономична гледна точка, в рамките на търсене и предлагане, по-рядко срещаният пол има повече власт и свобода на избор на “пазара”. В случай, че една връзка не ги устройва, винаги могат да си намерят друга половинка.

Например когато повече жени са на разположение, мъжете имат по-голям избор и могат да бъдат по-сексуално разкрепостени, без да се посветят на нито един от партньорите си. Обаче когато жените са по-малко, те могат да изискват пълна отдаденост и вярност от своята половинка, която е длъжна да се съобрази с тях, понеже жената е рядък и скъпоценен ресурс.

Mating Market Theory е подкрепена от социални експерименти в осем индиански племена с разнообразни съотношението между половете. Над 300 мъже и жени са интервюирани. Въпросите се фокусират специално на предпочитанията към типа връзка и са от типа: “колко сексуални партньори сте имали в последната година?” и “наслаждавате ли се на секс без връзки?”.

Ако се съсредоточим само между разликите в отговорите между мъжете и жените, експериментът подкрепя стереотипа за промискуитетния мъж и отдадената жена. Взимайки предвид различния брой жени и мъже в едно племе обаче, се оказва, че поведението на мъжете се води от наличността на жени в племето. В общества, в които мъжете са много повече от жените, няма разлика между желанията на мъжете и жените. И двата пола искат отдадени, дълги връзки.

Всичко е въпрос на контекст. Да, мъжете и жените имат различен подход към връзките заради биологията на пола им, но тези подходи са силно повлияни и от половия състав на населението. MMT успешно оспорва простите сексуални стереотипи.