Франция и Италия ще продължават с работата по проекта за изграждане на подалпийска железопътна линия. Това стана ясно след двустранна среща на върха с участието на френския президент Еманюел Макрон и италианския премиер Паоло Джентиолни. В Лион бе сключена и голяма сделка между корабостроителници, съобщи БНТ.

Подалпийската железопътна линия ще свързва Лион и Торино. Линията ще бъде с дължина 270 километра и ще бъде високоскоростна. Тя ще включва 57-километров тунел под Алпите. Стойността на проекта се оценява на 25 милиарда евро. Предварителната работа е свършена и започва финалната строителна фаза.

Проектът бе временно замразен след избирането на Еманюел Макрон за президент на Франция заради преглед на всички френски инфраструктурни проекти, разпореден от правителството на новия държавен глава.

На среща в Лион Макрон и италианският премиер Паоло Джентилони обявиха възобновяването на проекта. По думите им, изграждането на тази жп линия е от ключово значение за Франция и Италия, за тяхното двустранно сътрудничество и за трансевропейската транспортна мрежа.

В Лион бе договорено още италианската корабостроителница Финкантиери да получи дял от 51 процента от френската корабостроителница Ес Те Екс. 1 процент ще бъде под формата на акции, дадени на заем от Франция. Тя може да си ги върне обратно, ако не е доволна от начина, по който се управлява компанията.

"Беше сключено много добро споразумение с Ес Те Екс. Лесно постигнахме съгласие, работейки в приятелска атмосфера и, както е справедливо, нашият индустриален партньор получи гаранции за работната сила и технологиите в компанията. Това е първа стъпка към амбициозен проект, който цели заедно да се превърнем в ключов фактор в гражданската и военната индустрия", каза Паоло Джентилони, министър-председател на Италия.

"В бъдеще ще бъде развито интензивно военно сътрудничество. Поставено е началото на сближаване на нашите индустрии", бяха думите на Еманюел Макрон.

Сделката между двете корабостроителници бе обявена ден след като германският електронен гигант Сименс обяви, че ще придобие 50 процента от френския производител на влакове Алстом и двете компании ще слеят своя бизнес.