FT гръмна с новина за "Стратегията на оптимизма", Зеленски и войната
Президентът вижда оптимистичното послание като единствения начин да успокои съмняващите се в Украйна
Комуникационната стратегия на украинските власти, която е насочена към предаване на послание, включително чрез видеообръщение от президента Володимир Зеленски, че "продължаваме напред“, за да се поддържа оптимизма в страната и чужбина, създава разделение между Офиса на президента, военното ръководство и в крайна сметка от обществото, пише Financial Times, цитиран от "Фокус".
"Според трима души, запознати с комуникационната стратегия, посланието винаги е, че "продължаваме напред“, с цел поддържане на оптимизъм у дома и в чужбина. Тази политика се прилага на всички нива на управление, от министерства и местни администрации към военното командване и включва строга цензура на лошите новини, като например броя на украинските жертви или успешните руски удари“, отбелязва изданието.
Но в условията, според интервюираните от изданието офицери от украинските въоръжени сили, бивши служители на ОП и комуникационни стратези, когато Украйна не е постигнала значителен военен успех тази година и подкрепата на Запада намалява, комуникационната стратегия създава разрив между президентската администрация и военното ръководство.
"Трябва да добавим повече реализъм... и трябва да бъдем толкова смели, колкото бяхме на 24 февруари (2022 г.)“, заяви човек, свързан с комуникационната стратегия на президента, пред изданието.
Междувременно, пише FT, военните лидери твърдят, че пропастта между официалните съобщения и ситуацията на място вече е голяма, буди недоверие и следователно не мотивира нито украинците, нито западните партньори на страната.
Но Зеленски вижда оптимистичното послание като единствения начин да успокои съмняващите се в Украйна на Запад и да укрепи доверието на украинския бизнес, който е жизненоважен източник на данъчни приходи за военните усилия.
Изданието припомня, че различията станаха очевидни, когато главнокомандващият Валери Залужни заяви пред The Economist, че войната е стигнала до "задънена улица“ - дума, която е табу в Киев, въпреки факта, че фронтовата линия в Източна Украйна едва е помръднала, откакто започна контранастъпление през юни тази година.
"Откровеността на Залужни изненада много украинци, а някои западни лидери дори се обадиха в Киев, за да попитат какво означава това и дали преговорите сега са приоритет, според длъжностното лице“, отбелязва изданието.
Ирина Золотар, съветник и ръководител на комуникациите на бившия украински министър на отбраната Алексей Резников, заяви, че стратегията на оптимизма първоначално е проработила, помагайки на украинците да повярват в себе си и в способността си да устоят на нашествие.
Но сега, казва Золотар, тази стратегия е създала объркващ разказ, в който "очакванията са твърде високи и не отговарят на реалното състояние на нещата“. Според нея медийните статии, които описват ситуацията "не толкова добре“, колкото официалната линия, се възприемат като неверни. Вместо това правителството трябва да демонстрира "балансиран реализъм".
Тя заяви, че настоящата стратегия е довела до това публиката на Запад да се пита защо трябва да инвестира парите на своите данъкоплатци, ако Украйна винаги е "на път да спечели“.
Новините за войната изтичат в украинската общественост чрез социалните мрежи и от уста на уста, въпреки цензурата, казва Оксана Романюк, директор на Украинския институт за масова информация.
"Почти всеки украинец има роднини или приятели, които се бият или са пряко засегнати от войната", казва Романюк. "Ако няма негативна информация, това ще убие доверието във властите“.
В същото време Романюк посочи спада в аудиторията на украинския национален "Телетон" - одобрени от правителството новинарски емисии, излъчвани от основните канали, както и скорошно проучване на базирания в САЩ Международен републикански институт, което показа, че подкрепата за Зеленски намалява.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук