Горещата история на „Фрау БМВ“ – най-богатата германка
През 1978 г. е направен опит за отвличане на двете заради откуп, но бързите действия на полицията осуетяват намеренията на бандитите
Никога не е късно да станеш за резил, може да се случи на всеки, важното е след падението да се изправиш на крака, да спечелиш с чест отново уважението на близки и познати, за да ги гледаш в очите без угризения на съвестта.
Точно като най-богатата германка Сузане Клатен, която е петдесета в класацията на световните богаташи с нейните 25,8 млрд. долара авоари.
През 2007 г. тогава омъжената и с три деца 45-годишна мениджърка отива сама на почивка в горите край австрийския град Инсбрук и случайно или не, се хвърля в прегръдките на швейцарското жиголо Хелг Сгарби, пише „Труд“.
А неговото основно занимание е да прелъстява свръхбогати дами на определена възраст, да разбужда позаспалия ерос в телата им с романтични бягства, да ги омагьосва с измислени героични легенди за иначе тривиалната му биография на измамник и накрая да пресушава банковите им сметки.
И ако някъде някой реши да издигне паметник на „Негово величество Шмекера“, спокойно може на гранитния пиедестал да постави скулптура в цял ръст на жиголото Сгарби.
Просто защото швейцарецът успява да вкара в капана си собственичката на 20% от акциите на гиганта на германското автомобилостроене „БМВ“, на 51% от тези на фармацевтично-химическия колос „Алтана“, на контролния пакет на ИТ-концерна „Интръст“ и на още ред компании с огромни печалби.
Ами, благодарение на умението си да се представя като комбинация от най-привлекателните черти на безпаметно влюбения Ромео, похотливия чаровник Дон Жуан и хладнокръвния шпионин-сваляч Джеймс Бонд, швейцарецът, който съвсем няма външен вид на холивудски хубавец, успява да олекоти банковите сметки на Сузане Клатен с десетки милиони евро.
Но чест ѝ прави, че когато тя осъзнава в каква измамническа клопка е попаднала и какъв човек е обичала, отива при съпруга си, при двамата им сина и тяхната дъщеря, като им разказва от игла до конец за мимолетното си увлечение и щетите от него.
Признат грях, половин грях, полицията прибира на топло измамника, а „Фрау БМВ“, както медиите покрай Рейн, Одер, Дунав и Елба понякога наричат най-богатата си сънародничка, се посвещава изключително на бизнеса, който за разлика от бързите флиртове, владее прекрасно.
И скандалът не след дълго е забравен, още повече, че за него през 2014 г. германската телевизия върти цял сериал със заглавие „В капана“, в който случаят е разказан съвсем правдиво.
После Сузане, оказала се от любов за кратко наивната ученичка, прелъстена и завлечена от свалящия ѝ звезди батко-измамник, предизвиква симпатиите на мнозинството от германците.
Но, като стана дума за телевизия и филми, не може да не се спомене и още една лента, която „Фрау БМВ“ и „Хер БМВ“, тоест братът Щефан Куант, с когото заедно държат контролния пакет акции на прочутото предприятие за качествени коли, поръчват и финансират.
Филмът е сниман през 2007 г., документален е, наречен е „Мълчанието на семейство Куант“ и целта му е да отговори честно и безпристрастно на обвиненията, че икономическата мощ и богатството на брата и сестрата са резултат от жестоката експлоатация и жертвата на хиляди концлагеристи по времето на Третия райх.
Или, иначе казано, на Хитлеристка Германия, защото парите, с които дядото на двамата - Гюнтер Куант, заедно с татко им Херберт купуват след Втората световна война баварската фабричка за коли „БМВ“, били спечелени в семейната манифактура за батерии „Варта“.
Тя съществува и днес по-мощна от всякога, но преди осем-девет десетилетия в нея са работили до изнемога за „Вермахта“, тоест за германската нацистка армия, предимно концлагеристи от разкрития нарочно за „Варта“ край Хановер лагер за евреи, комунисти, социалдемократи, хомосексуалисти и т.н.
Нещо повече – дядо Гюнтер е бил отявлен поддръжник на нацисткия режим и на тежненията на Хитлер към „чиста арийска индустрия“, ползвал се е с личната закрила на Фюрера и най-вече на неговия министър на пропагандата Йозеф Гьобелс.
Може би и защото първата съпруга на Гюнтер Куант – Магда /бащата на Сузане и Щефан – Херберт, е от третата законна половинка на дядото/, се жени след развода им през 1931 г. за Гьобелс и му ражда шест деца.
Същите, които налудничавият пропаганден министър убива до едно още малолетни на 30 април 1945 г. след смъртта на Хитлер, а след това той и съпругата му Магда слагат сами край на живота си.
Та, документалката „Мълчанието на семейство Куант“ поставя и дава отговор на един извечен въпрос: дали децата и внуците трябва да отговарят за вините на бащите и дедите, и ако – „Да!“, какво трябва да сторят, за да ги изкупят?
Отговорът в лентата е от ясен, по-ясен – в конкретния случай с „Варта“ и „БМВ“ наследниците трябва да направят така, че създаденото от труда на нещастните хора да не бъде унищожено, а да бъде запазено и увеличено за благото на бъдещите поколения, които да му се радват и да го славят. И сега няма германец, който да не се гордее с автомобилите „БМВ“, нали?
А заслугата за това е най-вече на преките наследници на дядото-фашист Гюнтер – Херберт, Сузане, Щефан, вече и на тези след тях.
Сузане Хана Урсула Клатен с моминско фамилно име Куант е родена на 28 април 1962 г. в градчето Бад Хомбург северно и много близко до Франкфурт на Майн.
Баща ѝ по онова време вече е хванал здраво кормилото на колоса за коли, а за момиченцето се грижи майка му Йоханна. През 1978 г. обаче е направен опит за отвличане на двете заради откуп, но бързите действия на полицията осуетяват намеренията на бандитите.
Все пак инцидентът оставя дълбока следа в душата на шестнайсетгодишната тогава Сузане, която се заклева, ако един ден има деца, всичко за тях да бъде покрито с непробиваема тайна поне до пълнолетието им.
И днес малцина са тези, които знаят нещо за двамата сина и дъщерята на „Фрау БМВ“, имената им дори не могат да бъдат открити след часове ровичкане из мрежата.
Виж, за майка им се знае всичко – завършва с отличие престижната гимназия „Императрица Фредерика“ в Бад Хомбург, после, от 1981 до 1983 г. изкарва курс за рекламни специалисти в прочутата агенция „Йънг&Рубикам“ във Франкфурт на Майн.
След това се дипломира в Бъкингамския университет във Великобритания по специалността „Маркетинг и индустриален мениджмънт“, а по-късно прави мастер по реклама в прочутия бизнес-колеж на красивия швейцарски град Лозана.
Университетските си знания младата жена затвърждава с продължителни стажове в лондонския клон на „Дрезднер Банк“, в представителството в Мюнхен на американската консултантска компания за управление на производствени и финансови фирми „МакКенси“.
И, вече 26-годишна, през 1988 г., тя започва първия си стаж с псевдонима Сузане Кант в завода на „БМВ“ в град Регенсбург, на брега на Дунав и северно от Мюнхен.
Десетина години по-късно заедно с брат си тя става член на управителния съвет на бълващия луксозни и желани коли баварски индустриален комплекс, като в течение на следващите десетина години успява да увеличи оставения от баща ѝ Херберт пакет акции от 12% на почти 20%.
А през 2012 година оправната предприемачка и инвеститорка сама придобива 51 на сто от капитала на другата семейна гордост – фармацевтично-химическия концерн „Алтана“ и го оглавява.
Прави сериозни инвестиции и в няколко големи фирми с предмет на дейност опазване на околната среда, като например фабриката за преработка на отработени масла „Ависта“, от които там се забъркват куп смазочни материали.
А печалбите си от тях бизнесменката влага успешно в компании, които се занимават с пречистване на водата в цяла Германия. В същото време „Фрау БМВ“ се занимава с теми като дигитален печат и нанотехнологии, като държи 30 на сто в специализираната в сектора голяма мултинационална компания „Линда Диджитал Принтинг“.
Притежава също така 40% от акциите на американската компания за производство на карти с чипове „ДатаКард“, съсобственик е на базираната във Висбаден компания „Нордекс“ за вятърни турбини, инвестира щедро в стартиращи компании на млади хора.
Междувременно Сузане Клатен е избрана през 2004 г. за „доктор хонорис кауза“ на престижния Технически университет в Мюнхен, а през 2005 г. влиза в неговия управителен съвет, на който продължава да бъде член и днес.
През 2009 г. тя дарява 10 млн. евро на тази „фурна“ за способни инженери, като основава „дарителска катедра“ на нейно име, чиито основен спомоществовател е все още.
Заради приноса ѝ за развитието на германската индустрия през 2005 предприемачката е наградена с Федералния кръст за заслуги – най-високото отличие на Германия за бизнесмени.
През 2022 г. тя получава и Баварския орден за заслуги, който ѝ е даден заради всестранните ѝ изяви като настоятел на Техническия университет. Безброй са наградите и хвалебствените писмени адреси, които Сузане Клатен получила за благотворителната си дейност в областта на националното здравеопазване.
„Фрау БМВ“ е също така един от основните дарители на десния Християн-демократически съюз, лидер на който дълги време бе дългогодишната канцлерка Ангела Меркел и в който членува председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.
Връзките ѝ с ХДС въобще не пречат на Сузане Клатен често да взема на мушка политиците, независимо от техния цвят и да ги критикува безмилостно, когато работят срещу интересите на крепящата величието на Германия тежка и лека промишленост.
Например миналата есен тя даде интервю за влиятелния мюнхенски всекидневник „Зюддойче Цайтунг“, в което овърша без да ѝ мигне окото политическата класа, но без да споменава конкретни имена.
Основни пасажи от интервюто цитираха авторитетното седмично списание „Шпигел“ и ред влиятелни медии, които посочиха, че най-богатата германка май се целяла в сегашното лявоцентристко правителство на канцлера Олаф Шалц и се съгласиха с нейните заключения.
А те в общи линии очертаваха изпълнителната власт като неспособна да си говори с индустриалците в страната, да обсъжда заедно с тях конкурентоспособни стопански политики, принуждавайки ги така да емигрират, да изнасят дейността на фирмите си в чужбина заради лошите условия на бизнес в родината.
„Има нужда от комуникация в името на развитието на страната, а сега за съжаление тонът на общуване между индустриалната и политическата класа понякога въобще не е конструктивен!“ - заяви с апломб уважаваната дама пред „Зюддойче Цайтунг“.
А съпругът, пред когото „Фрау БМВ“ изповядва злощастния си флирт с швейцарското жиголо Хелг Сгарби, се казва Ян Клатен. Той е млад инженер в завода на БМВ в Регенсбург край Дунав, когато през 1988 г. Сузане започва там споменатия стаж в семейната компания.
Запознават се по време на обяд в столовата на комплекса, харесват се и започват да излизат заедно. Легендата разказва, че едва ли не до сватбата им през 1990 г. Ян не знаел, че приятелката му всъщност е дъщеря на собственика на прочутата марка коли.
По-късно в интервю Сузане опровергава легендата - когато се запознавали с красавеца Ян, тя толкова била смутена, че забравила „партизанското“ си име Кант и се представила с истинското Куант. А него и кой го носи знаела цяла Германия, включително и перспективният млад инженер Клатен, който е бащата на трите деца на милиардерката.
Двамата успяват да преодолеят кризата покрай злощастния флирт на Сузане с швейцарското жиголо и после семейството става даже по-сплотено отпреди. При това за още цели 10 години, до 2018 г., когато Сузане и Ян се развеждат по взаимно съгласие и заявяват в хор пред изданието „Велт ам Зонтаг“:
„Влизаме в нова фаза от живота си и сме много благодарни един на друг за времето, което прекарахме заедно и в приятелство“.
След това Германия пък и целият свят научават коя е новата любов на една от най-богатите жени на планетата - по-големият от нея с две години известен художник и специалист по арт-инсталации Андреас Сломински.
Колкото до Хелг Сгарби, през 2009 г. той е осъден на 8 години затвор за изнудване. Ами, поискал бил от Сузане 260 млн. евро за някакъв бизнес и тогава тя се била усъмнила за пръв път в любовта му.
Отказала и жиголото я заплашило, че ако не му даде многото пари, ще покаже на мъжа ѝ видеозаписи с техни горещи секс-сцени, снимани скрито от негов авер по време на забежките им в Южна Франция и Италия.
Тогава Сузане казала на съпруга си какво ѝ се било случило, а след това осведомила и полицията. Германците обаче се чудят още с излизането от затвора на Хелг Сгарби през 2017 г. къде той продължава да си харчи 11-те милиона евро, измъкнати през 2007 г. от милиардерката с хватка на нашенски телефонни измамници.
Ами, казал ѝ бил по телефона уж от Америка, че по време на важна разузнавателна мисия в Маями от името на швейцарското правителство бил катастрофирал, причинил щети за въпросните пари и ако не ги платял до седмица – влизал за дълго в пандиза.
Получава милионите още на другия ден на посочената сметка и никой все още не е успял да научи къде са потънали...
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук