"Гугъл" заплаши да спре търсачката в Австралия, а "Фейсбук" - новините

Двете компании се борят срещу законодателството преди парламентът да принуди дигиталните платформи да започнат преговори с медиите да плащат за съдържание

"Гугъл" заплаши да спре търсачката си в Австралия и "Фейсбук" предупреди, че ще премахне новините от платформата за всички австралийски потребители, ако нов дигитален кодекс принуди технологичните компании да плащат на новинарските медии, предават световните осведомителни агенции.

Това би означавало, че 19 милиона австралийци, които използват "Гугъл" всеки месец, няма да имат достъп до търсачката, а 17 млн. австралийци няма да могат да четат новинарски статии във "Фейсбук".

Двете компании се борят срещу законодателството преди парламентът да принуди дигиталните платформи да започнат преговори с медиите да плащат за съдържание.

Днес "Гугъл" отправи ултиматум към правителството, като предупреди, че няма да продължи да предлага търсачката си в Австралия, ако кодексът бъде приет.

Според компанията това е "опасен прецедент" за плащане за линкове.

Премиерът Скот Морисън заяви на пресконференция, че правителството няма да отговори на заплахата.

Представители на "Фейсбук" повториха предишна заплаха на компанията, че ще оттеглят новинарското съдържание от платформата.

Социологическо проучване от тази сутрин показва, че 62% от австралийците вярват, че технологичните компании трябва да дадат приоритет на новинарските сайтове пред нюз фийда. 84% са съгласни, че те трябва да бъдат прозрачни как техните алгоритми влияят, а също така трябва да спрат разпространението на дезинформация. 75% смятат, че анонимните профили трябва да бъдат забранени.

Според новите правила технологичните гиганти ще бъдат насърчавани да преговаря с австралийските медии, включително и с обществените, колко да плащат за достъп до съдържанието им.

Ако не бъде постигнато споразумение, независими арбитъри ще се намесват и ще налагат задължителни условия.

Правилата са изготвени от Австралийската комисия за конкуренцията и потреблението в продължение на три години след обществени консултации.

Първоначално ще се прилага за Facebook NewsFeed и Google Search.

Финансовото министерство обяви, че на всеки 100 долара, похарчени за онлайн реклама, 53 долара отиват за "Гугъл" и 28 долара за "Фейсбук".