Иде тежка авиокриза в Европа

Повечето пътници на отменени полети ще прекарат ваканциите си у дома и ще загубят пари

Уморена от война, инфлация и енергиен хаос, Европа е изправена пред нова криза - този път в авиацията. Още преди ваканциите летищата се оказаха пълни с летовници и затрупани с изгубен багаж.

За да спасят празничния сезон и да предотвратят срив, властите и бизнесът предприеха спешни мерки, пише Би Би Си.

Летищата налагат квоти за полети, авиокомпаниите съкращават графици, отменят полети и повишават цените на билетите - не с идеята да направят повече пари, а с надеждата да продадат по-малко билети.

Причината за най-голямата криза от години е, че в първия пълноценен празничен сезон след две катастрофални години на пандемия авиокомпаниите бяха изправени както пред неистово търсене на билети, така и пред недостиг на работна ръка.

По време на локдауните много служители бяха уволнени или напуснаха и не бързат да се върнат. А от тези, които останаха, някои са заразени отново с COVID-19, а други стачкуват с искане за по-високи заплати на фона на рекордна инфлация. Проблемът тормози не само авиокомпаниите, но и летищата и железниците.

Системата е в точката на счупване и всяко дребно смущение, като компютърна грешка, може да потопи всяко европейско летище в хаос. За да компенсират недостига на работна ръка, властите на някои страни смекчават имиграционните правила, а Ирландия като цяло обеща да назначи военни, ако летището в Дъблин изпитва критичен недостиг на персонал.

"Страхувам се, че лятото ще се окаже стресиращо за мнозина. За съжаление има много неприятни изненади, провалени ваканции и финансови загуби", каза Пол Чарлз, експерт с опит във Virgin Atlantic и железопътния оператор на тунела под Ламанша "Евростар".

Летищата въвеждат квоти

Лятото винаги е сложно, но това лято е специално. Закъсненията и отменените полети достигнаха невиждано ниво. И така, на най-голямото европейско летище - лондонското "Хийтроу" - броят на закъснелите полети вече е със 78% по-висок от последното нормално лято на 2019 г. преди пандемията, според Официалното ръководство за авиацията (OAG).

А "Хийтроу" далеч не е най-проблемното. Въз основа на данни на OAG, анализаторите на Hopper класираха европейските летища по отношение на броя на закъснелите полети. През юли първите редове са заети от Брюксел и Франкфурт на Майн. По-зле от "Хийтроу" е и амстердамското летище "Схипхол", и парижкото "Шарл дьо Гол" - второто и третото европейски летища по пътникопоток.

В същото време секторът все още не се е възстановил напълно от пандемията. В Западна Европа броят на полетите по вътрешни и международни линии сега е с 11% по-малък в сравнение със същата седмица на 2019 г., според данни на OAG.

За да избегнат хаоса, летищата въвеждат квоти за обслужване на пътниците.

След "Схипхол" и другото лондонско летище "Гетуик", "Хийтроу" обяви във вторник, че ограничава броя на пътниците, които е готово да обслужва. Обявената квота от 100 000 души на ден до 11 септември е с 4000 места по-ниска от текущия график.

Освен това около една трета от тези извънквотни билети вече са продадени и сега авиокомпаниите ще трябва не само да намалят полетите, но и по някакъв начин да убедят хората да не купуват повече билети.

Авиокомпаниите отменят полети предварително

Авиокомпаниите съкращават летните разписания, за да могат да ги изпълнят. Повечето пътници на отменени полети ще прекарат ваканциите си у дома и ще загубят пари, похарчени за хотели, коли под наем и детски лагери, до които сега няма как да стигнат.

"Физически е невъзможно да се резервират отново всички отменени полети - няма достатъчно персонал. Недостигът на работна ръка в авиационната индустрия сега се оценява на 20-30% в сравнение с обичайните цифри в пика на летния сезон", казва Пол Чарлз.

Графиците на най-големите европейски авиокомпании за пиковата първа седмица на август вече са се свили с 10% в сравнение с тези, съставени преди началото на празничния сезон през април, според данни на OAG.

Най-голямо е свиването при British Airways - с близо 20%, следвани от Easyjet и Wizz Air - с по около 10%. Но най-големият европейски превозвач, Ryanair, реши да похарчи пари, вместо да загуби част от пътниците си, и в резултат графикът му досега е само 3,4% по-скромен от планираното през пролетта.

Намаляването на графика позволява да се избегне анулиране на полети в последния момент - това е по-скъпо, тъй като трябва да се плати и на двете летища, а пътниците трябва да получат обезщетение, ако са уведомени по-малко от две седмици преди заминаването. Резултатите вече се усещат.

"Процентът на анулираните в последния момент полети във Великобритания се върна към нормалните нива, а на други пазари ситуацията постепенно се нормализира. Ако всичко остане така до края на лятото, тогава ще може да се заключи, че предприетите мерки са имали ефект. Времето ще покаже", пише анализаторът на OAG Джон Грант.

Можеше да е по-лошо

Двете основни неизвестни в това уравнение са стачките и коронавирусът. От началото на лятото вече стачкуваха стюардите на Ryanair в Испания, Италия, Франция, Белгия и Португалия, пилотите на Brussels Airlines, наземните служби на парижкото летище "Шарл дьо Гол".

Те поискаха по-високи заплати и по-добри условия на труд. Стачките обаче имаха минимален ефект върху полетите: Ryanair загуби около 2% от полетите, а Air France - не повече от 10%

Но скандинавската авиокомпания SAS имаше по-малко късмет. Най-голямата пилотска стачка продължава вече 10 дни и доведе до отмяната на повече от половината полети. Компанията намалява разходите, за да оцелее, но синдикатите са недоволни от условията на преструктурирането.

Някои стачки бяха предотвратени или отложени в последния момент, главно поради отстъпки от страна на компаниите. Пилотите на Norwegian Air, гишетата за чекиране на British Airways на "Хийтроу", противопожарните и наземните служби на "Шарл дьо Гол" промениха решението си да спрат работа.

Заплахата обаче не е отминала. Наземният персонал и стюардесите на Lufthansa от Ryanair и easyJet в Испания заплашват със стачки. А нова вълна от COVID-инфекции в Европа обещава увеличаване на броя на служителите в отпуск по болест и в най-лошия случай връщане на пандемичните ограничения на летищата, които и без това едва се справят с пътническия трафик.

"Това не е първата криза", каза Уили Уолш, ръководител на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), без да губи оптимизъм. "Учим се, адаптираме се и се справяме по-добре следващия път."

Уолш и IATA активно лобират за увеличаване на полетите, премахване на всички COVID-ограничения и премахване на всякакви квоти за полети. Уолш каза пред Bloomberg Television, че въпреки всички проблеми това лято не се очаква срив и хората ще могат да летят, дори ако това ще им струва повече поради увеличаващия се персонал на авиокомпаниите и разходите за гориво.

"От гледна точка на пътниците това лято всичко трябва да е наред. Да, виждам както заглавия, така и снимки във вестниците. Но в по-голямата си част това са изолирани инциденти."