Идейно: Впрегнаха Дракула за европейските избори в Румъния СНИМКИ
Някои рецитират стихотворения, застанали пред паметници на национални герои, други правят колажи на фона на поп фолк музика, трети използват лика на влашки войводи, загинали преди стотици години
Три седмици преди изборите за Европейски парламент Румъния се нарежда на първо място в ЕС по намерение на младите хора да гласуват, показва проучване на Европейската комисия, цитирано от местните медии. 78 процента от анкетираните на възраст между 15 и 30 години заявяват, че ще отидат до урните на 9 юни.
Това е най-високият процент, регистриран сред 27-те страни членки, докато средното за Европа е 64 на сто.
Социалната мрежа ”ТикТок” (TikTok) е основният източник на информация за младите хора в Румъния за предстоящия евровот, става ясно от анализ на журналисти от европейския проект ENTR, публикуван от 4GMedia.
Според същия източник най-добре представени в китайската платформа са политиците от крайната десница, известни със своята евроскептична реторика, а безспорен първенец по последователи (413 000) е лидерът на националистическа партия „Алианс за единство на румънците“ (AUR) Джоржде Симион.
Крайнодясната формация води и в намеренията за гласуване за изборите за Европейски парламент, показва проучване на Центъра за политически и социологически изследвания, проведено в периода 7-15 май и цитирано от румънските медии.
34 процента от анкетираните биха подкрепили “Алианс за единство на румънците”, 27 на сто биха гласували за Предизборния Алианс на управляващите в момента Социалдемократическа (СДП) и Национално-либерална (НЛП) партия, 25 процента - за Алианс на обединената десница, 7 на сто за Демократичен съюз на унгарците в Румъния, 4 процента за Репер и 3 на сто за SOS Румъния.
Безспорна преднина за националистическа партия „Алианс за единство на румънците“ (AUR) дава и Europe Elects. Според прогнозата на платформата, цитирана от Euractiv, тя ще получи най-много депутатски места в новия състав на Европейския парламент - 12, следвана от СДП с 9 и НЛП с осем.
Предизборната кампания
Отвъд социологическите проучвания и прогнозите, евровотът е значително по-малко обсъждан в публичното и медийното пространство в Румъния от този за местни лидери (на 9 юни румънците ще гласуват и за двете), съобщава БТА.
“Виждаме една истинска епопея на плакати, афиши и билбордове. Много лица, но малко думи. Без визия, без ясна програма и послания. Някои рецитират стихотворения, застанали пред паметници на национални герои, други правят колажи на фона на поп фолк музика, трети използват лика на влашки войводи, загинали преди стотици години или се снимат с Дракула.
Жалък опит за привличане на внимание в тази вяла кампания с оскъдно политическо меню”, коментира в интервю за Евронюз Румъния PR специалистът Шербан Александреску.
“Още преди официалния старт на кампанията по блоковете и билбордовете в Букурещ и страната можехте да видите Влад Цепеш, Михай Витязу, Аврам Янку, Щефан чел Маре, Мирча чел Батрън и други исторически личности, които агитират за “Алианс за единство на румънците”, въпреки че са мъртви от векове.
Образът им се използва, за да бъдат убедени хората да гласуват с жълто на изборите за Европейски парламент, представени по-скоро като кръстоносни походи.
Влад Цепеш, първообразът на Дракула, дори се появи на официалното обявяване на кандидатите на партията за евродепутати, където каза каква смърт очаква онези, които сеят страх в румънския народ”, отбелязва историкът Влад Пашка за списание “Сцена 9” (Scena9).
Той допълва, че една от най-лесните и често срещани асоциации с национализма е призивът към славното минало.
“Румънският национализъм постоянно апелира към три групи елементи: към славна история, представена от няколко емблематични личности, към православие и към ксенофобия. Най-лесната и безрискова идея за кампания е привличането към емблематични личности.
Струва си да се отбележи, че са избрани само лидери, които са се отличили чрез военна политика. Не хора на културата, а тези, които са "дали" врагове на страната ни”, коментира още Влад Пашка.
Седмица след началото на предизборната кампания вече са регистрирани и първите нарушения, съобщи междувременно говорителят на правителството Михай Константин. От информация, изпратена и до редакцията на БТА става ясно, че за седем дни са регистрирани 114 инцидента, разследват се петима души и са наложени 25 санкции и 13 глоби на обща стойност 11 000 леи.
На този фон Министерството на външните работи на Румъния започна разпространението на изборни материали зад граница. В 915-те изборни секции в чужбина ще бъдат раздадени над 2,5 милиона бюлетини и почти 8500 печата с надпис „Гласувайте“, става ясно от прессъобщение на ведомството.