Загадъчните радиоимпулси, чийто източник наскоро беше открит в далечна галактика, станаха още по-тайнствени – астрономите са фиксирали повторение на един от тези „сигнали от извънземни“, което поставя под съмнение теорията за техния еднократен характер, става ясно от статия, публикувана в сп. Nature.
За първи път за съществуването на тайнствените бързи радиоимпулси (fast radio-burst, FRB) астрономите заговориха през 2007 година, когато те били открити случайно при наблюдения на радиопулсари с помощта на телескопа Паркс (Австралия).<br /> <br /> В следващите години учените открили следи от още девет подобни импулса. Тяхното сравнение показало, че те може да имат изкуствен произход и дори потенциално да бъдат сигнали на извънземни цивилизации поради необяснимата периодичност в тяхната структура.<br /> <br /> Буквално преди седмица учените изясниха, че източник на един от тези FRB импулси е елиптична галактика, разположена на 6 милиарда светлинни години от Млечния път, което ги накарало да заключат, че подобни изблици се раждат в хода на сливането на неутронни звезди или други компактни обекти, превръщащи се в черна дупка.<br /> <br /> Пол Шолц (Paul Scholz) от университета Макгил (Канада) и неговите колеги изключително неочаквано открили, че това по-скоро не е така, като открили следи от това, че един от най-първите открити сигнали &ndash; FRB 121102 &ndash; е възникнал повторно в същата точка в съзвездие Колар, където е открит от телескопа Паркс преди четири години.<br /> <br /> През ноември 2015 година Шолц анализирал данните, събирани на 300-метровия телескоп Аресибо в Пуерто Рико при търсене на нови пулсари и FRB импулси миналото лято. Изучавайки събраната информация, астрономът с учудване открил &bdquo;двойник&ldquo; на FRB 121102, който притежава същата мощност, продължителност и други параметри.<br /> <br /> Шолц първоначално не повярвал в това, което видял, и продължил наблюденията. Впоследствие астрономът успял да открие още около дузина подобни импулси в същата точка, което го накарало да се отнесе сериозно към откритието, което преобръща представите за същината на FRB импулсите.<br /> <br /> До този ден учените нито веднъж не са фиксирали повторни бързи радиоимпулси, което ги карало да смятат, че те носят еднократен характер. Откритието на Шолц и колегите му говори, че техен източник са някакви периодични космически явления, най-очевидните от които са магнетарите &ndash; млади неутронни звезди със свръхмощно магнитно поле, пораждащо мощни изблици радиолъчение.<br /> <br /> От друга страна, наблюденията на по-новите FRB импулси, за които разказаха астрономите миналата седмица, говорят за техния &bdquo;еднократен&ldquo; характер. Това поставя учените пред дилема &ndash; или съществуват два механизма, пораждащи почти неотличими един от друг сигнали, или че една от двете теории и интерпретации на наблюденията не съответства на действителността.<br /> <br /> Както подчертава Шолц, неговото откритие не опровергава извънгалактичната природа на импулсите. Сега учените ще се опитат да си спечелят подкрепата на другите радиоастрономи и радиообсерватории, които да обединят в една виртуална &bdquo;чиния&ldquo; за търсене на галактиката, където възникват импулсите FRB 121102.<br /> <br /> Нейното откриване е критично важно за определянето коя от теориите за природата на бързите радиоимпулси е вярна, заключават авторите на статията.<br type="_moz" /> <br />