Какво ще стане с въздушния транспорт след Брекзит?

Най-лошият сценарий за авиацията след Брекзит бе избегнат благодарение на плановете за извънредни ситуации в Лондон и Брюксел. След като Великобритания напусне ЕС обаче, нищо няма да е същото, особено ако договорената между тях сделка не бъде одобрена от британските депутати. "Политико" обобщава какво може да се случи с полетите между Великобритания и ЕС след деня на Брекзит – 29 март.

Ще мога ли да резервирам билет между ЕС и Великобритания след 30 март?

Да (вероятно).

Най-добрият сценарий за пътниците е ако споразумението за излизане от ЕС бъде одобрено от британския парламент на 14 януари. Ако това се случи, въздушните транспортни услуги между ЕС и Обединеното кралство ще останат същите поне до края на 2020 г. (а вероятно и по-дълго), като през този период преговарящите се надяват да договорят постоянно споразумение за въздушния транспорт.

Вълненията в британския парламент обаче са знак, че сделката може да не бъде одобрена, което създава опасност Великобритания да напусне съюза без споразумение. През декември Европейската комисия предложи серия от извънредни планове за този сценарий, които, ако бъдат одобрени от 27-те останали държави членки, ще позволят директните полети между ЕС и Великобритания за период от 12 месеца след 30 март. Така че, да, дори и в случай на Брекзит без сделка ще можете (след одобрение на плановете на Комисията от страните членки и от Европейския парламент) да летите между ЕС и Великобритания и обратно.

Ще остане ли въздушният транспорт същият?

Не.

Комисията настоява, че това е само основата на споразумение и освен че е по-малко от това, което Великобритания вече има, то е само временно. Британските авиолинии ще загубят правото си да извършват вътрешноевропейски полети. Те освен това ще загубят правото да обслужват полети от Великобритания до ЕС и от там до друга дестинация – например Лондон-Мадрид-Буенос Айрес.

Авиокомпаниите ще могат да продължат да оперират по маршрутите, които вече съществуват, но няма да могат да откриват нови.

Операторите освен това не могат да добавят нови полети към съществуващи маршрути, например ако има два дневни полета до Рига от "Гетуик", не може да се добави трети.

"Това ограничаване на развитието на въздушната свързаност от сценария без сделка е детайл, който има значение. Ако той се приложи и от Великобритания за авиолиниите на ЕС-27, ще доведе до загубата на 140 хил. нови полети и почти 20 милиона пътници на британско-европейския пазар", коментира Оливие Янковец, генерален директор на ACI Europe.

Трябва ли пътниците от САЩ или други държави да се тревожат от Брекзит?

Да.

Около половината от всички пътуващи до Великобритания от САЩ продължават към други страни от ЕС, което означава, че американците могат да срещнат сериозни затруднения и американските превозвачи могат да загубят голяма част от бизнеса си.

Ще се нуждаят ли британците от визи, за да пътуват до ЕС и обратното?

Не.

Комисията реши да предостави безвизов статут на британците, което ще им позволи да остават в ЕС за период до 90 дена. Това означава, че британските граждани ще могат да отидат на почивка или да посетят приятелите и семействата си на континента, но може да трябва да кандидатстват за визи, ако възнамеряват да останат по-дълго от три месеца. Британците освен това ще трябва да плащат такса от 7 евро според новата Европейска информационна система за разрешение за пътуване.

Европейските граждани може също да не се нуждаят от визи, за да посетят Великобритания за кратък период от време, но британското правителство предложи нов имиграционен план, който ще ги постави в същата категория като останалата част от света, що се отнася до кандидатстването за работа или имиграцията. Планът по всяка вероятност няма да влезе в сила преди 2025 г.