Китай сложи целия свят в малкия си джоб, на крачка е от създаване на технология за...

Тя може да произведе почти 70 000 нютона тяга, използвайки 2 мегавата лазерна мощност, излъчвана през покритието на подводницата от оптични влакна, всяко по-тънко от човешки косъм

Китай може да се доближава до свещения граал на технологията за стелт подводници – задвижваща система без механични движещи се части. Такава технология ще елиминира всички забележими вибрации, позволявайки безпрецедентни подводни стелт възможности, предават световните агенции.

Според информацията, китайски учени са намерили начин значително да подобрят ефективността на лазерните задвижвания, които един ден биха могли да задвижват подводници.

Казва се също, че новата технология може да произведе почти 70 000 нютона тяга, използвайки 2 мегавата лазерна мощност, излъчвана през покритието на подводницата от оптични влакна, всяко по-тънко от човешки косъм.

Докладът на SCMP отбелязва, че технологията работи чрез използване на суперкавитация, генерирана от лазерни импулси, изпаряващи морска вода, което може значително да намали водоустойчивостта. В него се твърди, че „задвижването на вълната на плазмена детонация с подводни влакна“ елиминира откриваем механичен шум, позволявайки по-голяма стелт.

Разбира се, технологията за лазерно задвижване не е нова. Преди двадесет години японски учени представиха концепцията за използване на лазери за създаване на плазма във вода и използване на детонационната вълна, произведена от плазменото разширение, за задвижване.

Идеята обаче не напредна, тъй като учените намериха за предизвикателство да генерират насочена движеща сила, тъй като детонационната вълна се разширява във всички посоки от една точка.

Въпреки този неуспех, Китай и няколко други страни са финансирали изследвания за използването на малки сферични метални частици за създаване на сила върху подводници.

Детонационните вълни могат да задвижват частици в определена посока, упражнявайки противоположна сила върху подводницата. Все пак текущата ефективност е твърде ниска, за да бъде практична, като 1 ват лазерна мощност генерира само една милионна от нютона тяга.

В доклада на SCMP обаче се казва, че китайски учени от Харбинския инженерен университет са проектирали лазерен двигател, който подобрява ефективността на преобразуване на лазерите в тяга с три до четири порядъка.

Те са модифицирали влакната, като са добавили подобно на оръжейно дуло устройство с U-образен интерфейс и са използвали чифт варели за бомбардиране на частици в работната среда. Те също така са добавили проектирани изпъкнали структури вътре в цевта, за да сведат до минимум взаимодействието и вътрешното триене между ударните вълни.

SCMP казва, че подводен ядрен реактор произвежда над 150 мегавата, което е достатъчно за лазерната задвижваща система. Той отбелязва различни предизвикателства при дизайна, като разсейване на топлината от оптичните влакна, устойчивост в среда с висока мощност и висока соленост и подравняване на оптичните отвори за излъчване на влакна с безеховите панели на подводницата.

Подводниците от следващо поколение литиево-йонни + горивни клетки, оборудвани с технологии за задвижване като лазерни задвижвания и MHD, може да имат изключителна издръжливост, невероятно тиха работа, бързо ускорение и високи скорости. Въпреки това цената и сложността все още са проблеми за интегрирането на такива проекти.