Китайската чума затваря автомобилни гиганти

Европа е изправена пред най-тежкия си срив от десетилетие насам

Автомобилната промишленост в Европа е изправена пред най-тежкия си срив от десетилетие насам. Производителите обявяват планове за затваряне на десетки заводи из целия континент на фона на задълбочаващата се епидемия от коронавирус, пише "Труд".

Френската компания Groupe PSA, притежаваща марките Peugeot, Citroen, Vauxhall и Opel, заяви в понеделник, че ще затвори всички свои европейски заводи, включително Мюлуз във Франция и Елсмиър Порт във Великобритания.

Италианската Fiat Chrysler пък затваря осем обекта, включително шест на родния си пазар.

Според запознати и Volkswagen, най-големият автопроизводител в света, може да спре поточните си линии поради смущения във веригите за доставки, предизвикани от затварянето на граници и налагането на блокиращи мерки във все повече европейски страни.

Така например, заводът в централата във Волфсбург ще трябва да затвори до дни, освен ако групата не намери алтернативен източник на частите от италиански и испански доставчици.

В ден на смут за автомобилната индустрия в региона, Renault, Ford и Nissan също затвориха съоръжения в Испания, а федерална провинция Бавария, родината на BMW, обяви извънредно положение.

“Ситуацията изглежда тепърва ще се влошава „, коментира Филип Хушоа, анализатор от Jefferies.

Плановете за временно затваряне на заводи дойдоха след рязко поевтиняване на акциите в автомобилните компании, предизвикано от опасенията за масови спирания на индустриалното производство на континента.

Тази седмица, след срещи със своите синдикати, PSA възнамерява да пусне кепенците на всички свои европейски обекти до края на месеца.

От компанията казват, че решението е взето “поради зачестилите през последните дни сериозни случаи на Covid-19 в близост до определени производствени обекти, прекъсванията в доставките от основни контрагенти, както и резкия спад на автомобилните пазари”.

Заводът на Volkswagen във Волфсбург произвеждащ някои от емблематичните модели на марката, включително Golf, Tiguan и Touran, е сред потенциално засегнатите от затруднените доставки на части от Италия и Испания. В момента съоръжението все още работи, макар че столовите и закусвалните са затворени.

Служителите, работещи на монтажните линии, са помолени да си носят храна от вкъщи и да се качват от задните врати на заводския превоз, за да избегнат заразяване на водачите.

“Нещата се усложняват, а ситуацията се променя бързо”, казват от Volkswagen. “За европейското си производство имаме много повече доставчици в Италия и Испания, отколкото в Китай”.

Fiat планираше да пусне наново четири фабрики в понеделник, затворени за основно почистване и преоборудване за работа с по-малко персонал.

Продажбите на италиански автомобили обаче продължават рязко да се понижават, след като вече спаднаха 9 с процента през февруари.

През март, с разпространението на коронавируса, страната бе изцяло парализирана, а на хората бе забранено да напускат домовете си, освен за ходене на работа или закупуване на храна.

Въпреки ситуацията, “групата е готова да започне производството веднага, след като пазарните условия позволят”, заявиха в понеделник от Fiat.

Акциите на Renault, който затвори два обекта в северна Испания, се понижиха с 20% в понеделник, като загубата им достигна 80% за последната година. Акциите на PSA спаднаха с 16 на сто. Тези на германските производители също поевтиняха – на Daimler с 11%, на BMW с 12%, а на VW с 13%.

“Реалността е, че автомобилният сектор в цяла Европа търпи щети, заводите се затварят, а както търсенето, така и предлагането ще бъдат засегнати сериозно през идните седмици”, коментира Томас Бесон, анализатор от Kepler Cheuvreux.