Коя ще е следващата „Игра на тронове“?

Ако чувствате липса на тръпка и вълнение, към каквито вече сте привикнали в продължение на седем години, то не се чудете на какво се дължи – тази година просто няма сезон на „Игра на тронове“. Хитовият сериал на НВО ще завърши с гръм и трясък с финалния си осми сезон догодина.

На този етап знаем, че всеки един от епизодите ще бъде с дължината на пълнометражен игрален филм и че вече е заснета грандиозна батална сцена в Исландия, върху която екипът и актьорите са работили почти два месеца.

Но други новини, несвързани с „Игра на тронове“, обърнаха вниманието на мнозина към бъдещето отвъд сериала на Дейвид Бениоф и Дан Уайз.

Още в началото на годината започнаха спекулации,

че Amazon, гигант от ранга на НВО и Netflix в продуцирането на оригинално цифрово съдържание, са на път да се сдобият с интелектуална собственост, желана от много филмови студия, тъй като вече е била използвана с огромен финансов успех в киноиндустрията. Става дума, разбира се, за творчеството на единствения и несравним Джон Р. Р. Толкин.

Спекулациите се превърнаха във факт и преди известно време стана ясно, че Amazon вече са поръчали направата на сериал от пет сезона по творбите на големия Толкин, който ще се превърне в най-скъпата продукция от този тип в историята на човечеството. Потвърденият общ бюджет за петте сезона на предстоящия сериал възлиза на 1 милиард долара.

Това означава, че всеки един от сезоните ще разполага с приблизителен бюджет от 200 милиона долара или, иначе казано, със стандартната сума пари, която големите киностудия заделят за направата на най-големите холивудски блокбъстъри. След като вече знаем, че сериалът ще почива на най-солидната финансова основа в историята на планетата, това само изостря въпроса за какво ще става дума в него.

Тук идва моментът някои фенове на Толкин да вирнат нос доволно и надменно да заявят, че знаят всички възможни сюжети, които могат да бъдат засегнати в предстоящата мегапродукция.

Е, аз няма да бъда сред тях – чел съм всички книги, гледал съм всички игрални филми и съм играл една част от видеоигрите, създадени по творчеството на великия автор и баща на модерния фентъзи жанр, но и за секунда не бих предположил, че няма с какво да бъда изненадан от сериала на Amazon.

Причината е, че творчеството на Толкин е огромен извор на сюжети за различна интерпретация и малко неща в него извън „Властелинът на пръстените“ и „Хобит“ са формулирани с особена точност. Всички творби на писателя, свързани със Средната земя, освен тези две, са публикувани след смъртта му и са редактирани от сина му и издателите заради многото противоречия в променящите се ръкописи, създадени от гениалния мъж в различните етапи от живота му.

Иначе казано, налице е изключителна от финансова и художествена гледна точка възможност за един талантлив сценарист, който да се възползва от наследството на Толкин и да го адаптира в сериен формат на ниво, достойно за сравнение с трите филма на Питър Джаксън по „Властелинът на пръстените“. А въпросните три филма се славят като една от редките киноадаптации, по-добри от първоизточника си, именно заради икономичния си повествователен стил и отрязването на ненужни подробности, поддържащи герои и подсюжетни линии, в каквито Толкин често обича да изпада по страниците на творбите си.

Встрани от това, няма и да отрека, че има точки от историята на Средната земя на Толкин, които няма как да не бъдат адаптирани така, както са били прочетени и от феновете на творчеството на писателя. Ако сериалът реши да покаже действията в „Хобит“ или „Властелинът на пръстените“ толкова скоро след успешните филмови адаптации на двете произведения и пренебрегне материалът в „Силмарилион“ и „Недовършени предания“, то от Amazon ще се обрекат на сигурен неуспех.

Но ако сериалът стартира с космогоничния мит за създаването на Средната земя, за взаимоотношенията и интригите между божествените същества в нея, наречени Валари и Маяри, за възхода на първия Черен лорд и господар на злодея от „Властелинът на пръстените“ Саурон – Мелкор, предвид заложените финансови средства, успехът на продукцията ще е почти гарантиран.

Вторият сезон  на свой ред може да представи хората и да разкаже по-индивидуални истории като голямата любов между простосмъртният Берен и елфическата девойка Лутиен и трагедията на мрачния антигерой Турин Турамбар, издържана от Толкин в класически Шекспиров стил в тежка атмосфера на неизбежна обреченост.

Третият сезон пък може да се фокусира върху въздигането на Саурон, създаването на добре познатите Пръстени на силата и падението на острова на хората Нуменор, в описанието на който Толкин очевидно е почерпил вдъхновение от мита за изгубения континент Атлантида. Възможностите са почти неизчерпаеми и всичко зависи от наративното темпо, което сценаристите на Amazon ще изберат.

Но предвид колосалния успех и повсеместната популярност на „Игра на тронове“, е ясно, че световната зрителска аудитория е търпелива и отворена към постепенно изградени фантастични сюжети, стига да са поднесени зрелищно и интригуващо. Затова именно търпението и въздържанието по всяка вероятност ще са добродетелите, които да пожелаем най-силно на сценаристите на предстоящия сериал за 1 милиард долара. Ние ще очакваме и ще гледаме.