Медии в Загреб: Нови скандални подробности как в Украйна „ремонтираха” хърватски изтребители МиГ-21
На два от самолетите дори им спрели двигателите във въздуха
Вчера БЛИЦ информира за ширещ се грандиозен скандал в Хърватия как Украйна им пробутала фалшиви изтребители МиГ-21. Издание „Jutarnji list" първо съобщи, че у военната полиция на страната възникнали подозрения, че получените от ВВС в рамките на договор от 2013 г. с Украйна изтребители МиГ-21бис не са оригинални машини, а са събирани от резервни части „втора ръка”, купени в други страни. Днес предлагаме подробности от развиващия се грандиозен скандал.
Хърватските медии продължават да разгарят скандалната история с ремонта и покупката от Украйна на изтребители МиГ-21бис. Вестник Jutarnji list например отбелязва, че на един самолет едното крило имало украински произход, другото принадлежало на самолет от Алжир. Вътрешните резервоари били произведени още по времето на СССР и малко използвани, а според договора трябвало да бъдат нови.<br /> <br /> Пет тела (фюзелажи) на „украинските” МиГ-21 имали български произход, като в България са бракувани. На самолетите имало поставени две табелки със серийни заводски номера – на предадените на Хърватия машини едната била зацапана, а втората е поставена допълнително.<br /> <br /> Появили се и технически проблеми: Например на „ремонтираните” самолети лошо работела бордовата станция за опознаване „свой-чужд”, и на петте „украински” МиГ-21 (уж от Йемен, но са сглобявани от части „втора ръка”) протекли горивните резервоари, навигационната система на чешката компания CLS не била навреме инсталирана и работела незадоволително, РЛС на всички машини получавали технически повреди.<br /> <br /> И на петте машини незадоволително работела хидравличната система, имало случаи стойките на колесника да не могат да излязат от нишите си. Като връх се сочи, че на два самолета в полет спирали двигателите, а МиГ-21 без работещи двигатели пада почти като ютия заради малкото си крило.<br /> <br /> Ситуацията е коментирана в руски блог от известния сръбски експерт Светозар Йоканович. Според него, предишното правителство на Хърватия в навечерието на парламентарните избори решило да проведе рекламна кампания, в рамките на която да извърши ремонт на седем МиГ-21бис и да купи от Украйна още 5 изтребителя от този тип срещу общо 133 млн долара. Това било най-евтиният вариант за рекламна кампания на тема „грижа за националната отбрана”. Проблемът е, че тези 12 „нови” самолета във ВВС на Хърватия могат само временно да скрият дълбоките проблеми на бойната им авиация.<br /> <br /> Почти не е за вярване фактът, но „Одеският авиационен завод” не носел пълна отговорност за некачествения ремонт. Още от самото начало там се намирали представители на хърватските ВВС се намирали в одеския завод и контролирали целия процес на работата. Всички самолети преминали изпитания отначало в Украйна, а след това и в Хърватия. Хърватският генерал Селак обърнал внимание на „незначителни неизправности”, обаче отбелязал, че се радва повече на украинския ремонт, отколкото на румънския.<br /> <br /> Преди 8 месеца експертната общност в Сърбия и Хърватия бяха удивени от изявлението, че в състава на хърватските ВВС вече имат 12 изтребителя МиГ-21бис, отговарящи на стандартите на НАТО, и при това всички са в летателна годност. При това грандиозният балон е съпровождан от препоръки, че Сърбия трябва да изведе от експлоатация своите останали „твърде скъпи” МиГ-29 и да ги замени с 9 ремонтирани МиГ-21бис и 4 двуместни МиГ-21УМ.<br /> <br /> В крайна сметка залог за висока бойна готовност на ВВС са редовно осигуряваните средства, наличните резервни части и грамотният технически състав. Очевидно е, че всичко това в Хърватия липсва. В резултат след изминалите 8 месеца от доставката равнището на изправните МиГ-21 спадна на 50%, докато във ВВС на СФРЮ за МиГ-21 той бил 89%. Тогава техническото обслужване на МиГ-21 се водело на 4 равнища: 1-то е в ескадрилата, 2 и 3-то на равнище полк, а 4-то в авиоремонтните заводи ZMAJ и Velika Gorica. Сега ВВС на Хърватия с труд покрива дори първото равнище.<br /> <br /> Какво маже да стане по-нататък? От много време ВВС на Италия предлагат услугите си за запълване на „дефицита” на ПВО на Балканите. Плановете допускат прехвърляне на две двойки италиански изтребители Eurofighter на Балканите, като това могат авиобазите Задар (Хърватия) и Голубовица (Черна гора). Интересно е как този скандал ще се отрази на ремонта и модернизацията на сръбските изтребители МиГ-21бис.<br /> <strong><br /> Екип на БЛИЦ</strong><br />