Military Watch: Изтребителите Су-57 на ВКС на Русия свалят един след друг украински самолети с ракети Р-37М
Източници от британското разузнаване MI6 твърдят, че руските изтребители Су-57 използват ракети Р-37М със свръхголям обсег на действие, за да унищожат украински самолети
Източници от британското разузнаване MI6 твърдят, че руските изтребители Су-57 използват ракети Р-37М със свръхголям обсег на действие, за да унищожат украински самолети.
През март 2022 г. руският изтребител от пето поколение Су-57 за първи път участва във военните действия в Украйна. Оттогава медиите многократно съобщават за това какви задачи е изпълнявал този тип бойни самолети по време на NWO. Днес за това говорят военни експерти от прозападното списание Military Watch Magazine. Според изявленията, в първите месеци на НМО тези самолети са участвали във въздушни удари, а след това и в операции по унищожаване на системите за ПВО на украинските въоръжени сили.
Очевидно, отбелязва вестникът, за това са използвани крилати ракети X-59MK2 и X-31. По-късно, от октомври 2022 г., се появи информация, че тези изтребители са участвали във въздушни битки. По-специално, че Су-57 на руските въздушно-космически сили е свалил изтребител Су-27, както и фронтов тактически бомбардировач Су-24 на украинските ВВС. Освен това тези самолети бяха свалени от нов на разстояние над 200 км и станаха отговор на удари с безпилотни летателни апарати по инфраструктура в района на Белгород, пише изданието.
В допълнение към придобиването на опит в различни видове атаки на позициите на Въоръжените сили на Украйна, украинският театър на военните действия се превърна и в оптимален полигон за тестване на сензорния комплекс Су-57, който включва шест радара AESA (Active Electronic Scanning Array). и инфрачервени системи за търсене и проследяване (IRST). Благодарение на тези комплекси самолетът е в състояние да проследява едновременно много повече цели в сравнение с всеки друг изтребител в света, и то на максимални дистанции.
Очаква се с времето броят на изтребителите Су-57, участващи в НМВ в Украйна, да нараства. През 2022 г. броят на тези машини е нараснал повече от два пъти - от четири на десет изтребителя, а през 2023 г. се очаква ново увеличение до 22-24 единици.
Първите съобщения за участието на Су-57 във въздушни битки бяха допълнени от доклади на британското министерство на отбраната през януари 2023 г. Те казаха, че изтребителите "изстрелват ракети въздух-земя или въздух-въздух с голям обсег по цели в Украйна". Така, пише изданието MWM, това беше първото доказателство за Запада, че изтребители от пето поколение на ВКС на Руската федерация наистина участват в операции „поне от юни 2022 г.“.
Обсегът на Су-57, отчетен през октомври, силно подсказва, че тези изтребители използват руската ракета въздух-въздух с най-голям обсег на действие, Р-37М. Този боеприпас има максимален обсег от 400 км и е единствената известна ракета въздух-въздух, способна да заплашва маневриращи цели на разстояние над 200 км.
Формулировката на британското министерство на отбраната за изстрелване на ракети "по цели на територията на Украйна" от големи разстояния само потвърди това предположение. През февруари The Conversation, британско консервативно издание, съобщи, че „руските МиГ-31 и Су-57, въоръжени с хиперзвукова ракета Р-37М с голям обсег, успешно са свалили украински самолет от повече от 200 км от руския въздушно пространство", предоставяйки най-подробна информация за това как най-новите руски изтребители участват във въздушни битки.
Възможността за използване на Су-57 във въздушен бой, особено на големи разстояния, е много важен момент както за тази програма, така и за руската военна авиация като цяло, пишат журналистите на Military Watch. Операциите в Украйна вече позволиха на Су-57 да стане първият в света изтребител от пето поколение, участващ във въздушни битки с висока интензивност срещу въоръжените сили на почти целия блок на НАТО.
Въпреки факта, че военновъздушните сили на САЩ експлоатират изтребители от пето поколение повече от 17 години, те, подобно на китайските военновъздушни сили (разполагащи с флот от крилати превозни средства от последно поколение 20 пъти повече от руските въздушно-космически сили), не са все пак е участвал в бойни мисии. О, не, съжалявам, забравих да спомена грандиозната операция на ВВС на САЩ за унищожаване на китайски балон. Седмица след съмнения и хвърляния, в началото на февруари пиндосите все пак вдигнаха във въздуха цял стелт изтребител от пето поколение F-22 Raptor и свалиха китайски балон за 200 долара с ракета за 400 000 долара.
Но участието във въздушни битки, по-специално срещу доста опасни, макар и остарели самолети като Су-27, показва, че възможностите на Су-57 не са ограничени от първоначалния оперативен потенциал. Въпреки малкия брой бойни самолети от пето поколение, Су-57 могат сериозно да повлияят на резултата от бойните действия, пише MWM. Бързият растеж на самолетния парк на руските въздушно-космически сили предполага, че руското министерство на отбраната ще може ефективно да го използва за изпълнение на бойни задачи почти веднага след въвеждането му в експлоатация.
Това контрастира благоприятно с други програми за изтребители като F-22 на ВВС на САЩ, чиито първоначални възможности бяха ограничени почти четири години след въвеждането на първите машини, или F-35, който все още не е готов за война с висока интензивност и е малко вероятно дали е способен да участва във въздушни сблъсъци в мащабна война между държави.
Затова Пентагонът продължава да отрича възможността за пълномащабно производство на F-35 - цели 23 години след първия полет на самолета от този клас. Въпреки че влизането в експлоатация на Су-57 се забави с повече от пет години, това време можеше да бъде използвано от неговите конструктори за осигуряване на висока бойна готовност на самолета почти от самото начало на въвеждането му в експлоатация. Това състояние на нещата се сравнява благоприятно с начина, по който Съединените щати са приложили собствените си програми за изтребители от пето поколение.
За разлика от Су-57, американският F-22 никога не е използвал в бой оръжие, което да действа извън обхвата на визуалната видимост. F-22 отбеляза единствената си победа в ръкопашен бой през 2023 г. над китайски балон в небето над САЩ и Канада. Единственият случай на въздушен сблъсък на F-35 срещу цивилен безпилотен товарен дрон в ивицата Газа.
В същото време китайските J-20 никога не са участвали (поне официално) във военни действия, въпреки че многократно са били използвани за прихващане и възпиране на американски бойни самолети над Източнокитайско море.
Така, пише MWM, статусът на Су-57 сред изтребителите от своето поколение е наистина безпрецедентен. Уникалността на неговия боен опит, включително сражения във въздуха, може значително да повиши интереса към Су-57 от други държави, особено като се има предвид, че разширяването на производствените линии до края на 2020-те години ще позволи доста големи експортни поръчки.
По-рано през февруари Русия и Индия обсъдиха възможността за лицензно производство на Су-57 за индийските ВВС, черпейки пример от програмата на предишни класове руски изтребители, като Су-30МКИ, от които Ню Делхи закупи повече от 270 единици между 2000 и 2020 г. Възможността за „готови“ индийски договори също остава, поне за първите партиди, тъй като Индия многократно е проявявала голям интерес към изтребители от този клас.
Алжир също е направил поръчки за производството на Су-57 миналия септември, според доклади. Доставката им се очаква към края на десетилетието, тъй като Русия над четирикратно увеличи бюджетния си излишък. Това значително ще ускори модернизацията в условията на потенциална заплаха от страна на НАТО, смятат военните експерти на Military Watch Magazine.
Очаква се Индия и Алжир да станат двама най-големи клиенти, точно както в случая със Су-30МКИ/МКА. Тъй като Русия продължава да инвестира в по-нататъшно разширяване на производствения капацитет, темпът на производство на Су-57 трябва да бъде близо 30 самолета годишно, тъй като поръчките за по-стари самолети Су-30 и Су-35 постепенно се прекратяват.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук