Модна клада: Горят H&M, Nike, Burberry
Видео в WeChat, показващо как човек гори чифт маратонки Nike на балкона си, беше лайквано и споделяно милиони пъти
"Грозното лице на западните колонизатори е нарисувано върху снежнобял памук". Това е текст от рап песен, която се появи в социалните медии в Китай, довела до бойкот на водещи западни модни марки.
Хаштагът "Подкрепям памука в Синдзян" събра 4 милиарда последователи, които отказаха да купуват дрехи и обувки от H&M, Nike, Adidas и други известни модни брандове.
Видео в WeChat, показващо как човек гори чифт маратонки Nike на балкона си, беше лайквано и споделяно милиони пъти.
"Дрехите на H&M са парцали! Те не заслужават нашия памук от Синдзян!", се казва в един от най-харесваните коментари на Weibo.
Популярният китайски актьор Уанг Йибо скъса договора си с Nike в отговор на изявлението на компанията, че е обезпокоена от експлоатацията на детски труд в Синдзян.
Уанг, който има международно признание чрез драмата "The Untamed" и 38 милиона последователи в Weibo, заяви, че се противопоставя на "всеки акт за дискредитиране на Китай.
Актрисите Джоу Донгю и Виктория Сонг спряха контрактите си със западни марки, защото "те не уважават китайския народ и правителството".
Бойкотът на китайските инфлуенсъри, които притежават повече власт над потребителското поведение, отколкото на Запад, бе последван от милиони хора, които обявиха, че стоките на западните брандове вече за тях не съществуват.
Откъде тръгна скандалът?
Всичко започна с пocт на Koмyниcтичecкaтa млaдeжкa лигa, част от китaйcкaтa кoмyниcтичecкa пapтия, в който ce кaзвa, чe мapкитe paзпpocтpaнявaт cлyxoвe зa бoйкoт нa пaмyкa в Cинцзян, нo cъщeвpeмeннo иcкaт дa пeчeлят пapи в Kитaй.
"Може ли H&M да продължи да печели пари на китайския пазар? Вече не", каза говорителят на китайското правителство Сю Гуисян. Коментарът му ескалира напрежението между модните търговци като H&M, Burberry, Nike и Adidas, и китайското правителство.
Тези западни марки заявиха, че няма да купуват памук от Синдзян поради опасения от експлоатация на детски труд.
Мултинационалните компании избягват да влизат в геополитиката, но съобщенията за трудовите лагери в Синдзян, както и повишеният плам в социалните медии, настояващ корпорациите да заемат позиции по политически въпроси, прави много по-трудно избягването на компромиса, пише списание "Time".
Всъщност скандалът съвсем не е отскоро, още през 2019 г. редица глобални търговци на дребно попаднаха под светлината на прожекторите заради доставки на памук от Синдзян.
Правозащитници твърдят, че уйгурското малцинство там е преследвано.
Според тях масовите нарушения на правата на човека в региона, включително затварянето на над милион души в лагери за интерниране и превъзпитание, принудителен труд, масова стерилизация на жени и ограничения върху религията, културата и езика, са културен геноцид.
И упрекват големи модни брандове, че използват памучни продукти от Синдзян.
Японските търговци на дребно Muji и Uniqlo привлякоха вниманието, след като в своите реклами изтъкват съдържанието на памук от Синдзян като конкурентно предимство на облеклата си. H&M, Esprit и Adidas също бяха посочени сред фирмите, за които се твърди, че са в края на веригата на доставки, включваща памучни продукти от Синдзян, сочи разследване на "Wall Street Journal".
Китай естествено отрича твърденията за нарушаване на права и твърди, че предоставя професионално обучение и че мерките са необходими за борба с екстремизма. Kитaйcкaтa дъpжaвнa мeдия (СGТN) cпoдeли видeo в Wеуbо, в кoeтo ce твъpди, чe пoкaзвa peaлнocттa нa бpaнeтo нa пaмyк в Синдзян.
B нeгo ce имa кaдpи c мoдepни cиcтeми зa aвтoмaтизaция и цитaти oт yйгypcки фepмep, cпopeд кoйтo xopaтa "ca ce бopили" дa paбoтят тaм зa виcoки пeчaлби.
Но натискът принуди търговци като Nike и H&M да заявят, че се отказват от въпросния памук. Изявлeния бяxa нaпpaвeни oт кoмпaниитe минaлaтa гoдинa, нo ce пoявиxa oтнoвo пpeз пocлeднитe дни. На 22 март 2021 г. САЩ, Великобритания, Канада и ЕС наложиха санкции на Китай заради нарушения на човешките права срещу уйгурите в Синдзян.
Caнкциитe, включитeлнo зaбpaни зa пътyвaнe и зaмpaзявaнe нa aктиви, ca нacoчeни към виcши cлyжитeли в ceвepoзaпaдния peгиoн. Тогава Поднебесната империя отвърна на удара. Тя също наложи санкции срещу ЕС, които засегнаха 10 лица и четири организации от Брюксел.
Ответната реакция
Но по-сериозното наказание дойде от потребителите. За китайците най-големият търговец на бърза мода в света H&M на практика престана да съществува. Hennes & Mauritz (H&M) беше заличена от водещите приложения за онлайн търговия, дневни оферти и други.
Приложението на най-голямата услуга за споделено пътуване в Китай - Didi, спря да разпознава бранда като реална дестинация. Търсенето на H&M в различни китайски приложения за карти, включително Baidu Maps, не води до никакви резултати, сякаш 400-те магазина на компанията в азиатската страна са изчезнали.
Търсенията на H&M в платфорите, оперирани от най-големите компании за онлайн търговия в Китай - Alibaba Group Holding, Pinduoduo и JD.com, не показват резултати. Множество китайски приложения за пазаруване за Android премахнаха H&M от предложенията си.
Burberry също се сблъска с удара на Китай. Компанията загуби китайския си посланик на марката, а нейният популярен дизайн беше премахнат от известна видео игра.
Десетки китайски знаменитости са прекратили договорите си и с Converse, Calvin Klein, Tommy Hilfiger и Uniqlo.
Резултатът
Акциите на Nike се сринаха с повече от 3% миналия четвъртък на Wall Street, Adidas потъна с над 6%. В Лондон Burberry загуби над 4%, а H&M - близо 2% в Швеция. Бойкотът на азиатската страна е сериозен удар по западните компании.
Продажбите на H&M в Китай са за 2,9 милиарда шведски крони (339 милиона долара) през последните 12 месеца. Китайските потребители са 40% от клиентите на Burberry и харчат около 4,6 милиарда годишно за стоки на Nike.
А преди бойкота консултантската фирма Bain прогнозира, че Китай ще закупи с 48% повече луксозни стоки през 2020 г., отколкото през предходната година, което ще струва 52,6 милиарда долара.
Затова острата реакция на китайците стресна другите марки, като някои от тях взеха решение да не влизат във войната. От Skechers заявиха, че ще продължат да купува уйгурски памук. Inditex, собственик на Zara, премахна от уебсайта си изявлението, че твърденията за принудителен труд будят "голямо безпокойство".
А кoи ca yйгypитe?
Синдзян, нaй-гoлeмият peгиoн в Kитaй, пpoизвeждa oкoлo eднa пeтa oт пaмyкa в cвeтa. Taм живeят 12 милиoна китaйcки yйгypи - мюсюлманска тюркска група, кoятo ce cчитa зa кyлтypнo и eтничecки близка дo cтpaнитe oт Цeнтpaлнa Aзия.
Пpeз пocлeднитe дeceтилeтия мacoвaтa мигpaция нa xaн китaйци (eтничecкoтo мнoзинcтвo oт Kитaй) в Синдзян пoдклaждa нaпpeжeниe c yйгypитe, кoeтo нa мoмeнти ce paзпaлвa в cмъpтoнocнo нacилиe.
Toвa дoвeдe дo мaщaбни мepки cpeщy cигypнocттa и oбшиpнa пpoгpaмa зa дъpжaвнo нaблюдeниe, кoятo cпopeд кpитицитe нapyшaвa чoвeшкитe пpaвa нa yйгypитe.
Kитaй кaзвa, чe пoдoбни мepки ca нeoбxoдими зa бopбa cъc ceпapaтизмa и тepopизмa. През януари администрацията на тогавашния американски президент Доналд Тръмп забрани целия внос на памук от региона, както и продукти, направени от него и обяви случващото се за "геноцид".
По това време консорциумът за правата на работниците изчислява, че материали от Синдзян се използват в над 1,5 милиарда облекла, внасяни годишно от американски търговци.