На какво летят пилотите на Башар Асад?
Освен окаяното състояние на самолетния парк, проблем е и подготовката на пилотите
Първата публично известна изява на сирийската авиация стана миналата седмица, когато двойка изтребители МиГ-29 осигуриха въздушно прикритие на руски щурмови Су-25, нанасящи удари по обекти на ИД. Това стана повод да се припомни, че преди Сирия беше сред мощните авиационни държави в Близкия Изток.
Сирийските ВВС винаги са играли важна роля не само в структурата на въоръжените сили, но и в живота на страната. Достатъчно е да се припомни, че именно офицери от ВВС под ръководството на Хафез Асад, баща на сегашния президент, бяха сред активните участници в преврата през 1963 г., довели на власт партията БААС. Впрочем самият генерал Асад-баща беше професионален военен пилот и от 1963 до 1970 г. командваше ВВС.<br /> <br /> В интернет има подробна справка за числения състав на сирийските ВВС, но няма точна информация каква част е боеготова. Има информации, че сега Русия оказва помощ със специалисти, с резервни части и методики за възстановяване на ВВС. <br /> <br /> Неправилно е да се надценяват възможностите на сирийските ВВС, защото в голямата си част те са морално и физически остарели. Не чак толкова отдавна беше оповестено, че е свален сирийски изтребител МиГ-21, а такива самолети в Русия могат да се видят само в музеите.<br /> <br /> Не случайно прикритието на руските Су-25 беше извършено от МиГ-29, защото това е сравнително по-нов самолет с големи възможности. В специализирани издания се твърди, че паркът на тези самолети наброява над 40 машини и се прави всички възможно те да влязат в строя. Преди няколко години с помощта на руски специалисти на тези МиГ-29 е извършена сериозна модернизация, като са заменени системи от въоръжението, навигацията и комуникацията.<br /> <br /> Авиационните експерти обаче отчетоха, че още в края на 2015 г. само за една седмица сирийската авиация извърши 180 бойни полета и нанесе удари по 670 обекта на терористите. В северната част на страната именно те унищожиха голям брой джихадисти от афганистански произход.<br /> <br /> Говорейки за ударните средства на сирийската военна авиация, може би трябва да се започне с бомбардировачите Су-24МК. Техните екипажи са преминали подготовка в Краснодар, а самите самолети непосредствено преди началото на гражданската война през 2010 г. са модернизирани да носят авиобомби КАБ-500 и КАБ-1500 (кг), а така също и ракети Х-59.<br /> <br /> Значителни потенциални възможности имат и намиращите се на въоръжение в сирийските ВВС изтребители-бомбардировачи МиГ-23 и прехващачите МиГ-25. Последните се използват за разузнаване на позициите на ислямистите в северните и източни райони на Сирия, а също така и за патрулиране покрай турската граница. Впрочем през 1990-те години те редовно „прогонваха” израелските изтребители, навлизащи над сирийска територия. Срещата с тези прехващачи не им обещаваше нищо добро.<br /> <br /> Преди известно време в медиите се прокраднаха сведения за доставка в Сирия в рамките на договор от 2007 г. на тежки изтребители-прехващачи с далечно действие МиГ-31, които нямат аналози в света. За сега за тях няма поле за изява, но самото им присъствие в Сирия след свалянето на руския Су-24 със сигурност респектира когото трябва с възможностите си да водят групов въздушен бой на огромни дистанции, да управляват бойните действия във въздуха и да работят в разнородна групировка. Ясно е, че никой не може да бомбардира сирийските войски, без да получи възмездие.<br /> <br /> Не отдавна беше пробита тригодишната блокада на летището в Квейрис, отбранявана от оцелелите около 300 защитници. Именно от тях бяха пилотите, извършили първите бойни полети с учебно-бойните L-39 за удари по позиции на ИД.<br /> <br /> В сравнително добро боеготово състояние се намира военнотранспортната авиация. Това бе потвърдено от неотдавнашната въздушна операция по доставка на хуманитарна помощ в района на Дейр ез-Зор, дълго време намиращ се в обсада от ИД. Задачата е изпълнена във взаимодействие с руски военни: хуманитарните товари (медикаменти, хранителни продукти и други неща от първа необходимост) са хвърлени със сирийски Ил-76, но с руски парашутни платформи.<br /> <br /> Проблем пред сирийските ВВС не са само самолетите – за 5 години война са отпаднали по различни причини (основно здравословни) мнозина от пилотите, част от тях (основно сунити) преминаха в състава на опозицията. Няма съобщения, но трябва да се допусне, че голяма част от младите пилоти сега преминават интензивна подготовка в Русия. С освобождаването на територии от ИД ще се оформи летищна мрежа, даваща оперативни възможности за маневриране и пълноценно използване на бойната авиация по цялата територия на Сирия.<br /> <br /> <strong>Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ</strong><br />