НАСА се връща на Луната, ето как ще изглежда базата им
Електричество, превозни средства, местообитания - космическата индустрия вече се е заела с разработването на нужните технологии
НАСА иска да се завърне на Луната, но този път, за да остане там, предаде АФП. С програмата си "Артемис" (Артемида) американската космическа агенция възнамерява да установи база за човечеството за първи път извън Земята.
Но изграждането на база на естествения спътник на Земята няма да е лесно. Електричество, превозни средства, местообитания - космическата индустрия вече се е заела с разработването на нужните технологии.
"Това е нещо като световна купа по инженерство", обобщава Нийл Дейвис, който работи за "Дайнетикс", американска компания, представила своя прототип на лунен ровър, на космически симпозиум в Колорадо Спрингс, САЩ, миналия месец.
Вероятно ще трябва да се изчака до "Артемис 7" и последващи мисии, преди да бъдат установени постоянни местообитания на повърхността на Луната, каза на симпозиума Джим Фрий, шеф на дирекция в НАСА. Тоест няма да бъде преди 2030 г.
Той каза още, че базата ще се състои от няколко обекта, за да се диверсифицират местата за научни експерименти и да се предложи повече гъвкавост за кацане на Луната.
Бонусите са важни! 200 лв. Спорт и 1500 лв. Казино
Независимо от далечния хоризонт, компаниите вече се трупат пред лунните порти.
"Комуникациите са първата стъпка", каза за АФП Джо Ландън, ръководител на "Кресънт спейс", ново подразделение на "Локхийд Мартин" за лунни услуги. "Представете си, че се местите в ново жилище - първо свързвате телефона и интернет".
Компанията иска да бъде доставчикът на интернет и джипиес за Луната със съзвездие от два сателита за начало. Така мрежата на НАСА няма да се претоварва и да прегрява на фона на всички очаквани свои и частни мисии. Ландън оценява лунния пазар на "сто милиарда долара през следващите десет години".
Втората основна задача е да се достави електричество.
"Астроботик" с 220 служители е една от трите компании, избрани от НАСА за разработването на вертикални слънчеви панели. На южния полюс на Луната, където има вода под формата на лед, Слънцето изгрява съвсем малко над хоризонта и лъчите му падат хоризонтално.
На височина около 18 метра панелите на "Астроботик" ще бъдат свързани с дълги няколко километра кабели, каза за АФП Майк Провенцано, който отговаря за оборудването на лунната повърхност.
За научните експедиции на астронавтите НАСА поиска от индустриите да предложат открито превозно средство за двама души, което да е готово за 2028 г.
За разлика от ровърите за мисиите "Аполо", то ще трябва да действа автономно за мисиите без астронавти. Това означава да може да преживява лунните нощи, които продължават до две седмици, при температури около минус 170 градуса по Целзий.
Много компании вече са започнали работа. "Локхийд Мартин" изпреварва "Дженерал мотърс" в електрическите всъдеходи.
"Дайнетикс", подразделение на гиганта "Лейдос", обединява усилия с организатора на автомобилни състезания в САЩ Наскар.
Прототипът, който ще се движи с максимална скорост от 15 километра в час, включва роботизирана ръка и метални гуми, каза инженерът Нийл Дейвис за АФП. "Проектирани са за добро сцепление, включително върху скали, но и имат доста сериозна обработка, за да не събират прах от повърхността", поясни той.
Лунният прах е голямо предизвикателство, защото е абразивен почти като стъкло и не ерозира от вятър или вода. НАСА все още не е обявила коя компания е избрала за проекта. Тя работи дългосрочно с японската космическа агенция ДЖАКСА върху закрито превозно средство, в което няма да е нужно астронавтите да носят скафандри.
Астронавтите ще се нуждаят и от покрив над главите. НАСА сключи договор за 57,2 милиона долара с компанията "Айкон" (ICON) от Тексас, специализиране в триизмерно принтиране, за разработването на технологии за изграждане на пътища, на писти за кацане и на жилища на Луната. За строителен материал ще се използва лунен грунд.
Други компании като "Локхийд Мартин" разработват надуваеми проекти за местообитания. "Може да се превозва като малък пакет", което е важно, защото мястото на борда на товарните кораби е ограничено, каза за АФП Кърк Шърман, вицепрезидент по лунните изследвания на компанията.