Фаталният сблъсък между военния хеликоптер Black Hawk и пътнически самолет на American Airlines във Вашингтон, при който загинаха 67 души, е причинен от серия грешки на пилота на хеликоптера. Това сочи взривяващ нов доклад, публикуван от The New York Times.

Какво се случи в нощта на трагедията?

На 29 януари капитан Ребека Лобак е преминавала годишен полетен изпит заедно със своя ко-пилот и инструктор, старши уорънт-офицер Андрю Лойд Ийвс.
Според доклада Лобак е допуснала няколко критични грешки:

  • Летяла е твърде високо с Black Hawk;

  • 15 секунди преди сблъсъка е получила нареждане от диспечерите да завие наляво — но не го е изпълнила;

  • Ко-пилотът Ийвс я е подканил отново да промени курса, но Лобак отново не е реагирала.

И двамата пилоти са потвърдили, че са забелязали приближаващия самолет и са поискали да преминат на визуално разделение — процедура, която позволява избягване на сблъсъци чрез визуално наблюдение вместо чрез инструкции от диспечерите.

Пропуснати предупреждения и технически грешки

Според експертите, в момента на критичното съобщение пилотите може да са натискали бутона за предаване по радиостанцията и затова не са чули ясно фразата „премини зад самолета“.

  • Нито Лобак, нито Ийвс са имали здравословни проблеми по време на полета.

  • Няма данни за техническа повреда, но се установява, че автоматичната система за следене на полета (ADS-B) на Black Hawk е била изключена без обоснована причина.

Какво знаем за участващите в катастрофата?

  • Пилотът на пътническия самолет, 34-годишният Джонатан Кампос, е бил опитен и е мечтал да стане пилот още от тригодишна възраст.

  • На борда на самолета са пътували ловци, ученици, родители и състезатели от Скейтинг клуба на Бостън, които се връщали от лагер след първенството по фигурно пързаляне на САЩ за 2025 г.

Две секунди преди сблъсъка самолетът е бил на височина от 313 фута. Според разследването, промяната на плана за кацане по искане на диспечерите също е допринесла за сложността на ситуацията.

Какви са изводите на експертите?

„Капитан Лобак трябваше незабавно да предприеме действия, за да избегне сблъсъка с полет 5342. Вместо това тя продължи да лети право към него“, посочва се в доклада на Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB).

Експертите предупреждават, че грешно или забавено визуално разделение може да бъде изключително опасно, макар в повечето случаи да се изпълнява успешно.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!