Нов шамар за зелените рекетьори от "Демократична България“ за магистрала „Струма“
Нов шамар за „зелените“ за магистрала „Струма“. Този път те го получиха от Постоянния комитет на Бернската конвенция към Съвета на Европа.
Тази сутрин Комитетът отказа да отвори досието за проекта за аутобана и по този начин отхвърли манипулациите, че отсечката ще унищожи природата в района.
От две десетилетия „зелените“ опитват да спрат изграждането на магистралата през пролома, включително и с писма до Бернската конвенция. За четвърта поредна година Комитетът отказва да се съобрази с исканията на „еколозите“, които от 2002 г. лобират за прокопаването на 16-километров тунел.
Заявката за прокопаването е на швейцарската компания „Амберг. В началото на тази седмица и евродепутатът Радан Кънев от „Демократична България“ се включи в прокарването на идеята за тунела. Явно швейцарците са добре приети сред „екологичните“ и „демократичните“ среди у нас.
Тунелът трябваше да е с две тръби – по една във всяка посока, плюс още две за поддръжката. Този вариант е отхвърлен от строителните експерти и научната общност.
Причината е, че това е най-сеизмичната зона в страната, в която е било най-силното земетресение в историята на България – 7.8 по скалата на Рихтер през 1904 г. В същия разлом се случи и Скопското земетресение през 1963 година, когато беше унищожен целия град. А само преди две седмици в Албания имаше трус от 6.4 по Рихтер.
Друг много сериозен аргумент срещу тунела е, че скалите в района са с повишена естествена радиоактивност. 10 милиона тона ще е изкопаната радиоактивна скална маса, която трябва да бъде депонирана в близост до строителните дейности – тоест в хабитатите на защитените видове, които „зелените“ уж бранят.
Огромен проблем е и високата цена на съоръжението – близо 2 милиард евро, като поддръжката му ще струва около 50 милиона евро годишно.
Всичките тези и още доводи дават основание на българската държава да избере по-бързия, евтин, екологичен и не застрашаващ човешкото здраве „източен вариант“. За него е извършена екологична оценка, която е обжалвана от „зелените“.
Миналата година съдът окончателно отхвърля жалбите им, а процедурите, предшестващи изграждането са в ход, като трасето трябва да е готово след 5 години.