Няма лабаво: Румънците започнаха да наказват Австрия за отказа ѝ да ги пусне в Шенген

Недоволството в страната расте, клиенти теглят парите си от австрийски банки, настояват за национализация на OMV

В Румъния нарастват антиавстрийските настроения след решението за блокиране присъединяването на страната към Шенген, пише Труд бг.

Икономическият портал VG.hu съобщава за клиенти, които теглят парите си от австрийските банки и много от тях настояват за национализация на петролната компания OMV.

Румънското външно министерство е привикало в знак на протест австрийския посланик и дори е извикало у дома за консултации ръководителя на дипломатическата мисия на Румъния във Виена, допълва порталът.

Отказан Шенген: Румънските превозвачи удариха по масата, ето какво настояват да се случи с България

В социалните мрежи се появиха и клипове на клиенти на Erste Bank, които режат банковите си карти с ножица.

Миналата седмица Австрия и Холандия наложиха вето на присъединяването на Румъния и България към Шенгенското пространство. Хърватия получава зелена светлина, но други кандидати ще трябва да изчакат, преди техните граждани да могат да влязат в ЕС без гранични проверки.

Засилват се съмненията относно позицията на Австрия да не приема Румъния в Шенгенското пространство. Румънският президент ще постави темата за присъединяването към Шенген в дневния ред на Европейския съвет, предават световните медии.

"Говорейки за първи път след отрицателния вот за присъединяването на Румъния към Шенген в Съвета по правосъдие и вътрешни работи миналата седмица, румънският президент Клаус Йоханис изрази разочарованието си и увери, че ще постави темата в дневния ред на Европейския съвет в края на тази седмица. Но скоро няма да има нов вот, добави той.

„Ще има дебат и вероятно ще има различни мнения, но ново гласуване ще има едва когато Съветът по правосъдие и вътрешни работи се събере отново. Освен това е трудно да се повярва, че скоро ще има промяна от австрийска страна“, коментира той.

Президентът Йоханис подчерта, че Австрия неочаквано е променила мнението си относно членството на Румъния в Шенген, след като на 16 ноември потвърди ангажимента си за разширяване на безграничната зона с три държави.

Освен това румънският лидер каза, че решението на Австрия е „трудно за разбиране“. От една страна се твърди, че има твърде много мигранти и разширяването на Шенген трябва да бъде замразено, докато не бъде оправено това, но от друга страна подкрепя разширяването към Хърватия, коментира той.

Дискусии за бойкот на австрийските бензиностанции поде една от най-големите организации за товарни превози в Румъния, базирана в Арад, съобщава румънската агенция Аджерпрес.

„Мярката е срещу решението на Австрия да се противопостави на присъединяването на Румъния към Шенген“, коментира пред Аджерпрес председателят на Асоциацията на работодателите на превозвачите "Европа 2002" (APTE 2002) Адриан Поп. По думите му повечето от шофьорите към организацията са готови да спрат да зареждат гориво в Австрия, както и на австрийски бензиностанции в Румъния.

„Решението все още не е взето на официално ниво, но ви уверявам, че 90% от нашите шофьори вече са спрели да зареждат гориво на австрийските бензиностанции. С камионите, които имаме в Европейския съюз, ние зареждаме хиляди литри дизел в Австрия. Но сега имаме алтернатива, защото италианците намалиха цената с 15 евроцента за литър“, посочва Дорин Поп, собственик на фирма за транспортни стоки от Арад и заместник-председател на APTE 2002.

Тя е най-голямата организация на товарни превози в западната част на Румъния и включва около 2200 компании в областта, които имат над 15 000 камиона, припомня Аджерпрес.

През октомври представители на асоциацията съобщиха, че загубите на фирмите на терен са много големи заради блокадите на границата с Унгария и шофьорите предпочитат да работят за унгарски фирми, за да избегнат 10-часовия престой на границата.

„През всички тези години, когато присъединяването на Румъния към Шенген беше отлагано, компаниите за превоз на товари загубиха между 18 и 22% от оборота си.

На границата с Унгария понякога камионите чакат 10 - 12 часа, а това означава пропуснат график за движение, който е 9 часа. Ако камион е заседнал на границата, той не произвежда пари, а само загуби. В Румъния повече от 66 000 камиона правят курсове в Европейската общност, така че можем да си представим значителните загуби, натрупани от транспортните компании“, коментира Адриан Поп.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук