Опасно ли е от К-19 в самолет
В зоната, от която вдишва седнал пътник със защитна маска, само 0.003% от частиците във въздуха са заразни
Рискът от това пътник да е изложен на заразяване с новия коронавирус по време на полет е много нисък, показва проучване на министерството на отбраната на САЩ. Разпространеният в четвъртък доклад дава лъч надежда на авиокомпаниите, опитващи да се възстановят от унищожителния удар на пандемията върху бизнеса им.
Данните, цитирани от "Ройтерс", показват, че в зоната, от която вдишва седнал пътник със защитна маска, само 0.003% от частиците във въздуха са заразни, дори когато е заета всяка седалка в самолета.
При теста е симулирано, че в салона има само един заразен сред пътуващите. Измерванията са правени само при седящи, а не и когато има движещи се по пътеките.
Проучването е на борда на Боинг 777 на авиокомпания United Airlines. То показало, че маските помагат силно да се намали излагането на инфекция, когато някой се изкашля, дори ако пътникът седи на съседното място.
Около 99.99% от частиците са изкарани от салона и филтрирани в рамките на 6 минути. Това се дължи на бързата циркулация на въздуха, на ориентираната вертикално надолу вентилация и на филтриращата система на самолета.
"Резултатите означават, че почти не съществуват шансове да се заразите с COVID-19 на борда на United Airlines, дори самолетът да е пълен, казва Тоби Енквист, директор на авиокомпанията за работа с клиентите.
Изследването стигнало до извода, че за да получи заразна доза от коронавируса, пътник трябва да пропътува 54 часа на борда заедно с носител на COVID-19.
То е продължило половин година и е включвало 300 теста в продължение на 38 часа полетно време и 45 часа изпитания на земята. През това време са били пускани частици със същия размер като коронавируса през салон с 42 датчика, представляващи други пътници, които потенциално може да се окажат в контакт с частиците. Във всеки тест са пускани 180 милиона частици, еквивалентни на това, което биха изхвърлили във въздуха хиляди изкашляния.
В проучването са участвали няколко компании и институции, включително Боинг и DARPA.