Независими екипи учени от Великобритания и Германия откриха нов ген, който способства развитието на оплешивяване от мъжки тип. При съчетаването на двете известни до момента генетични причини за оплешивяване рискът от това състояние се увеличава седем пъти, съобщава списание Nature Genetics.
Учени от университетите в Бон и в Дюселдорф са проучили над 500 000 участъка от човешкия геном при 300 мъже с изразено оплешивяване. В резултат на 20-ата хромозома те открили ген, който способства ранната загуба на косата. Този ген може да се предава както по майчина, така и по бащина линия. Ранната загуба на косите при бащата и сина може да се обясни именно с влиянието на този фактор, смята ръководителят на изследването Аксел Хилмер. През 2005 г. същата група изследователи описаха друг ген на оплешивяването, разположен на Х-хромозомата, който се предава само по майчина линия. Наличието на този ген, който кодира структура на рецептора към андрогените, е най-вероятната причина за ранната загуба на косите при внука и неговия дядо по майчина линия, смятат учените. До аналогични изводи са стигнали и учени от Лондонския кралски колеж и университета МакГил в Монреал, Канада. При изследването на генома на 5 000 бели мъже учените са открили два генетични варианта, разположени на 20-ата хромозома, които са фактор на риск от оплешивяване от мъжки тип. При носителите на неблагоприятните варианти гени, разположени на 20-ата хромозома, както и на Х-хромозомата, има седем пъти по-висок риск от оплешивяване преди навършване на 50-годишна възраст. Ръководителят на изследването Тим Спектър казва, че такава наследственост имат около 14 % от белите мъже. ЛентаРу посочва, че новите данни на учените могат да доведат до създаване на диагностични тестове, с които ще може да бъде установено дали мъжът е предразположен към ранно оплешивяване. Хората с неблагоприятна наследственост ще могат да предприемат профилактични мерки за намаляване риска от загуба на косата на млади години. /БЛИЦ