Падение: Протестиращи оскверниха и паметник на Сервантес в Сан Франциско

Поне вандалите не са надраскали "Свиня, притежаваща роби", както направиха с Грант

Какво общо има между Юлисис Грант, Франсис Скот Кий и Мигел де Сервантес, освен че всички са мъртви? И не всички са притежавали роби, напротив, самият Сервантес е поробен в продължение на пет години, взет в плен от османски пирати. 

Единственото общо между тях е, че някакви групи идеолози в Сан Франциско оскверниха статуи в парк Голдън Гейт. Статуите на Грант и Кий бяха свалени и изрисувани с графити, докато тази на Сервантес бе поругана с думата "Копеле" с червена боя, с червена боя върху очите, не са пощадени и статуите Дон Кихот и Санчо Панса пред него, пише в свой коментар писателят Г.Л.Форд, цитиран от news.bg.

Ужасяващо ВИДЕО: Афроамериканец бе размазан от съборен от протестиращи войнишки паметник

 

Може би тези, които са го направили, не са сигурни кой е Сервантес, но са си помислили, че ако има две фигури, коленичили пред него, той със сигурност трябва да е "копеле". Няма значение, че тези фигури са негови измислени творения. Поне вандалите не са надраскали "Свиня, притежаваща роби", както направиха с Грант. (И да оставим настрана факта, че Грант освобождава единствения си роб, който някога е притежавал, веднага след като го получава като подарък от тъста си).

Вероятно тези хора не са знаели достатъчно за Сервантес, за да са сигурни дали той притежава роби или не. Така че можем да ги поздравим за тази сдържаност от незнание.

Но как започна всичко това, с митинг до кметството на Сан Франциско, който имаше елементи на протест, с призиви за полицейска реформа и мерки срещу институционалния расизъм. Привечер група от около 200 души, предимно облечени в черно, се преместиха в парк Голдън Гейт, където започнаха да опустошават.

Падна статуята на мисионера Джуниперо Сера, след това Грант, след това Франсис Скот Кий. Има някаква логика в това, независимо дали сте съгласни с всичко това или не: всички те по свой начин са били политически фигури от един или друг вид и събарянето на статуите би могло да представлява поне някакъв политически момент.

Няма край: Премахват паметника на Теодор Рузвелт в Ню Йорк, бил расистки

Със сигурност анархистки символи, рисувани като графити, са политическо изявление, като например абривиатурата ACAB (Всички ченгета са копелета), макар и косвено.

Но Копеле? Сервантес? Той никога не е бил ченге, камо ли ченге "копеле", бил е събирач на данъци, войник ​​в битката при Лепанто и шпионин. (Битка при Лепанто е морско сражение на 7 октомври 1571 г. при нос Скрофа в Йонийско море.)

Обединените сили на Свещената лига (коалиция от европейски католически държави) извоюват решителна победа срещу флота на Османската империя в петчасово сражение, водено в северната част на Коринтския залив. Победата на Свещената лига прекъсва доминацията на османците в Средиземно море.)

Статуята в парка Голдън Гейт няма отношение към изброеното, почита го за блясъка му като писател. Сервантес почти с една ръка създаде модерния роман.

Кой знае кои романи могат да бъдат популярни сред "Антифа" и крайно леви, вероятно четат за угнетените и техните в крайна сметка успешни борби срещу несправедливите системи (и не, не става въпрос за 1984 на Оруел), ако четат изобщо, а не само политически тиради, но и тези памфлети биха дължали много на Сервантес.

"Свободата, Санчо, е едно от най ценните блага, с които Бог дарява хората. С нея не могат да се сравнят нито съкровищата, които крие земята, нито тези, които таи морето. За свободата, както и за честта, може и трябва да се жертва животът и обратно, лишаването от свобода е най-голямото зло, което може да сполети човека", това пише Сервантес в своя Дон Кихот. 

Меле пред Белия дом! Протестиращи бесят статуя на бивш президент, полицията ги атакува с... СНИМКИ

Това е от човека, който бе поробен от османците, но въпреки това се противопостави на експулсирането на маврите от Испания, които вижда свободата като рождено право на всяко човешко същество, независимо от етническа принадлежност или произход.

Може би онези, които оскверниха паметника му, не са съгласни със Сервантес относно "честта" и някой препратки с Бог, кой знае? Може би имат или вярват в някои доста сложни идеи за свободата срещу колектива. И все пак, ако тяхното собствено политическо послание противоречи на написаното по-горе, кой се нуждае от него?

Какво им е направил, че тези хора наричат Сервантес "копеле" и хвърлят кърваво червена боя върху очите му. Независимо дали са знаели кой е или не, това представлява атака срещу литературата сама по себе си. А атака срещу литературата е атака не само върху мисълта и творчеството, но и върху самия човешки дух.