Паладият мина $1900

Металът скочи до 1940,34 долара за унция и така да отбележи 54% поскъпване

Паладият продължава да чупи рекорди. Благородният метал прави истинско рали на поскъпване 15-ти пореден ден, отбеляващо един от най-дългите му периоди на поскъпване. Нещо повече - паладият поскъпне до стойност над рекорда на златото досега в историята.

В четвъртък металът скочи до 1940,34 долара за унция и така да отбележи 54% поскъпване от началото на 2019 година досега. Така той мина рекорда на златото от 2011 година, достигнало 1921,17 долара за унция.

До голяма степен ръстът е продиктуван от опасенията около доставките от мините в Южна Африка. Стараната е вторият най-голям производител на метала.

Някои от мините спряха работа за 24 часа заради прекъсвания в електрозахранването. Държавното електроразпределително дружество Eskom Holdings все още работи по отстраняването на повредите по мрежата.

"Изглежда нищо не може да спре паладия. Въпреки че смятаме растежът на цените за преувеличени, изглежда ралито все още не вървят към своя край", казва Даниел Бриесман, който е анализатор в Commerzbank, цитиран от Bloomberg.

Според друг експерт металът ще достигне още по-високи върхове. "Той може да скочи до 2020 долара преди 2020 година", смята Джонатан Бътлър, който е стратег в Mitsubishi Corp във Великобритания.

На фона на проблемите в минната индустрия пред компаниите в Южна Африка стои друг сериозен въпрос - дали да увеличат добива на паладия и родия, за да се възползват от ръста на цените. В резултат на такова действие това би било риск за потискане на цената на платината.

Взаимовръзката се дължи на факта, че паладият и родият са вторични продукти на платината. Така всеки грам от тях идва с два до три грама платина. По-строгите ограничения за вредните емисии подкрепиха пазара на паладия и родия, които се използват в катализаторите на бензиновите автомобили.

В същото време платината, която се използва каталитичните конвертори на дизеловите автомобили, се търси по-малко, след като намаляха и продажбите на коли с такъв тип двигател.