Politico разкри какъв таен алъш-вериш върти Турция с руския петрол
Като цяло схемата, по която горивото от Русия влиза в ЕС, е свързана с вратичка в санкциите
Използвайки вратичка в санкциите, Турция прикрива руския петрол като свой и го изнася за ЕС, носейки милиарди печалби на Русия, пише европейската редакция на Politico.
Според изследване на Центъра за изследване на енергията и чистия въздух (CREA) и Центъра за изследване на демокрацията (CSD), както и независим доклад на Politico, руският петрол изглежда масово навлиза в ЕС през Турция, цитира „Фокус“.
Според старши енергиен анализатор в CSD Турция се е превърнала в стратегическа спирка за руски горивни продукти, отклонени към ЕС, генерирайки стотици милиони данъчни приходи за Кремъл.
Между февруари 2023 г. и февруари 2024 г. Турция е увеличила покупките си от Русия със 105% спрямо предходните 12 месеца. През същия период турският износ на горива за ЕС е скочил със 107%.
"Това не означава, че всяка партида гориво, което пристига в ЕС от Турция, е руско. Турция има рафинерии, които могат да преработват почти 1 милион барела петрол на ден. Освен това е вероятно турските фирми да препродадат някои неруски горива на ЕС", се посочва в публикацията.
Като цяло схемата, по която руското гориво влиза в ЕС, е свързана с вратичка в санкциите. Да, въпреки ограничението, има разрешение за внос в ЕС на "смесено" гориво, ако е етикетирано като неруско.
Според проучването схемата е донесла на Москва до 3 милиарда евро (5.96 милиарда лева) само от три пристанища (Джейхан, Мармара-Ереглиси и Мерсин) през 12-те месеца, след като ЕС забрани руското гориво през февруари 2023 г.
Югоизточното пристанище Джейхан, например, има ограничени пътни и железопътни връзки с рафинерии, което му дава малко средства за получаване на големи пратки гориво, освен от танкери, акостирали на кейовете му.
От февруари 2023 г. до 2024 г. пристанището е получило приблизително 22 милиона барела гориво, 92% от които идват от Русия, три пъти повече, отколкото е внасяло от Москва година по-рано. През същия период 85% от износа на горива от пристанището отива в ЕС.
Подобна ситуация се наблюдава в западното пристанище Мармара-Ереглиси и южното пристанище Мерсин. И двете пристанища показаха сходни годишни скокове на руския внос – удвояване в Мармара Ереглиси и утрояване в Мерсин – съвпадащи със скок в износа за ЕС.
Митническите власти на Гърция, които са един от най-големите вносители на такова гориво, съобщават, че извършват "съответен контрол както на етапа на митническото освобождаване, така и след него" и че "до момента не са установени нарушения".
Изданието обаче пояснява, че на практика се проверява документ, указващ произхода на товара, наречен "сертификат за произход". Вносът на гориво с руски документи е най-вече незаконен според законодателството на ЕС, но просто смяната на турската марка на стария товар с нов турски сертификат не е.