Германското правителство ще подкрепи залитащите производители на автомобили с удължаване на т.н. "премия за претопяване". Според наблюдателя на Дойче веле Ролф Венкел това е една популистка предизборна мярка със съмнителна стойност.
Няма друга мярка от гигантския конюнктурен пакет на федералното правителство от края на миналата година, която да е добила такава популярност като т.н. "премия за претопяване". Министърът на финансите Пеер Щайнбрюк предостави точно един и половина милиарда евро, за да помогне на автомобилната индустрия насред най-голямата й пласментна криза след Втората световна война. 2500 евро получава всеки, който си купи нова кола или кола на възраст до една година, стига да може да докаже, че е дал за претопяване старото си возило, което пък трябва да е най-малко деветгодишно.
На тенджерата скоро ще й се види дъното

Програма, която изглежда много примамлива на пръв поглед, пък и ефективна. Броят на регистрираните нови коли за февруари нарасна с два процента спрямо януари. В автомобилните морги пресите работят на високи обороти, клиентите се прескачат в авто-къщите. Понятието "премия за претопяване" бе открито от рекламната индустрия. Междувременно такава премия предлагат за кухненско оборудване, мебели и маса други дълготрайни стоки. Вероятно скоро някой зъболекар ще се сети да предложи и премия за претопяване на старите изкуствени ченета.
Ала на тенджерата с милиард и половина евро скоро ще й се види дъното, а с парите може да бъде стимулирано само закупуването на 600 хиляди нови автомобила и - край. Всеки, който изпълни досегашните условия, ще получи възможност да си купи нова кола до края на годината. Това ще струва на финансовия министър още един милиард и ще стигне за още 400 хиляди нови автомобила.
Пари, които финансовият министър ще трябва да вземе под формата на заеми и които идните поколения ще трябва тепърва да спечелят и изплатят. Пари, за които не е ясно дали наистина ще помогнат на автомобилната индустрия да излезе трайно от кризата. Мярката в най-добрия случай ще доведе до кратка извънредна конюнктура в един единствен бранш, но няма да реши дълготрайно основните проблеми на автомобилопроизводителите.
Подаръкът може да се окаже измамен
Мнозина граждани заради премията ще изтеглят напред във времето и без това заплануваното закупуване на нов автомобил, ала след това автомобилната индустрия ще изпадне в още по-дълбока криза на пласмента. А и далеч не е ясно дали тези два и половина милиарда евро наистина ще могат да задвижат конюнктурата. Може да се задейства и т.н. "ерзац-ефект", ако заради премията за бракуване се отложи до "Куков ден" покупката на нова кухня или ремонтът на банята.
Вместо "премия за претопяване" начинанието би трябвало да бъде кръстено на друго име: популистки подарък в навечерието на предизборната борба със съмнително влияние върху конюнктурата. Но не само от гледна точка на конюнктурата подаръкът от федералното правителство може да се окаже измамен - той е такъв и от гледна точка на перспективата за защитата на природата. Наистина на официален немски език премията се нарича "премия за околната среда", но всичко това няма нищо общо със защитата на природата. Защото с покупката на нова кола не са свързани никакви конкретни изисквания, т.е. новото возило може да поглъща огромни количества гориво и да изпуска съответните вредни вещества. /БЛИЦ