Над два млрд. долара са похарчили за предизборните си кампании кандидатите за президентския пост в САЩ Барак Обама и Джон Маккейн. Това каза заместник-посланикът на САЩ у нас Александър Караянис по време на дискусионен форум, посветен на американските избори. В срещата участваха американски гласоподаватели, живеещи в България, водещи български политолози и журналисти, които споделиха впечатления, очаквания за кампаниите и програмите на номинираните кандидати.

По думите на Караянис двата милиарда правели по 3 долара на данъкоплатец. Караянис отчете още, че към момента лошите ипотечни кредити в САЩ възлизат на 175 млрд. долара, или около 5% от американската икономика. За разлика от други избирателни системи, американската преминава през сложна съгласувателна административна процедура и новият избраник на страната официално ще встъпи в длъжност на 20 януари 2009 г., каза още американският дипломат. 44-тите президентки избори ще са на 4 ноември. 
Мнозина анализатори определят тази предизборна кампания като по-специална.



След ипотечната и последвалата я почти веднага световна финансова криза може би е време да се смени напълно начинът на мислене, смятат политическите анализатори. Според Огнян Минчев от Института за регионални и международни изследвания, старият свят на начин на управление си е отишъл безвъзвратно и идва нов. “Ние сме в края на една епоха, която е дошла с Роналд Рейгън и неговия консерватизъм, който пък от своя страна е сложил край на комунизма. Единственият начин, по който можем да разберем, че дадена епоха свършва е, че свършват вътрешните парадокси, които тя произвежда, а именно последните, които се случиха сривовете по борсите, национализирането на банките и т.н.”, смята той. Новият консерватизъм на Рейгън е напълно изчерпан чрез черната дупка в Ирак, чрез администрацията на Джордж Буш и теорията, че “Америка има сила, следователно трябва да я използва”. Според това, Джон Маккейн би бил 

един достоен залез на епохата.

Сега е време наново да бъде сменен подхода и затова доста политически анализатори виждат, че смяната може да дойде само с ново лице – това на Барак Обама. Младият кандидат - президент е олицетворение на новото начало, но според анализаторите има гледна точка, но не и цялостна визия за нещата. Новата визия, според Минчев трябва да придобие конкретни очертания.
Според Иван Кръстев от Центъра за либерални стратегии, ако Маккейн стане следващият домакин на Белия дом ще трябва да подреди в голяма степен старите сметки на Джордж Буш, защото за последните осем години доверието на американците и на света към администрацията на Буш се срина напълно. От друга страна американците са наплашени от финансовта криза, която

тясно свързват с управлението на Буш

и затова биха предпочели демократът Обама, тъй като Маккейн е съпартиец на сегашния президент. Според Кръстев и американците и европейците са имали страх от бъдещето преди 5 години.
Идеята при надпреварата започва да опира и до това кой от двамата кандидат - президенти ще върне любовта към Америка. На този етап това, което Обама иска е всички да харесват Щатите. Обратното Маккейн иска светът да се съобразява със САЩ.
На последните публични дебати бяха засегнати най-вече международните въпроси свързани с Русия и Грузия. Тук опира въпросът кой от двамата би успял да мобилизира някаква подкрепа при външните отношения на страната. Анализаторите смятат, че това би бил Маккейн, заради твърдата реторика, с която си служи. Така изглеждал по-сигурен и внушителен, а Обама по-отстъпчив. От друга страна руският избирател би подкрепил Маккейн, който се радва на изключително голяма подкрепа в Руската Федерация, заради силата, която излъчва. Оказа се освен това, че

 руснаците избират и по расов принцип, 

базирайки се на примера “как да говорим за ядрено оръжие с цветнокож”. Обама все пак е по-добре, ако се прави сравнение със сегашната президентска администрация. Русия харесва силата и я вижда в лицето на Маккейн. Според политическия анализатор Димитър Аврамов обаче Обама не знае как САЩ трябва да се държи в глобалната политика, тъй като опитите му за налагане на протекционизъм и желанията да се затварят работни места на клонове на американски фирми по света сега не вършат много работа. Тази начин на мислене би трябвало да се е заличил още в 90-те години, смята Аврамов. “Посланикът на Америка не е войската, а всички компании, опериращи на пазара и излизащи зад граница”, казва той. Другото притеснително нещо, което Обама изтъкнал на последния си дебат с Маккейн било това, че трябва да се приложи нов план в Ирак по примера на този в Босна, а именно страната да се раздели на три етнически общности. Това притеснява до някаква степен анализаторите, които считат, че това е неуместно.
В разгара на дебата за това, дали да бъдат увеличени американските войски в Ирак или не, се получава нещо друго. Според журналиста Иво Инджев снощи е подписано споразумение между Вашингтон и Багдад, където се казва, че

до 2011 г. трябва да се приеме план за изтегляне 

на американските войници от Ирак. “Сега вероятно САЩ ще каже, че си е свършила работата в Ирак, за да може Буш спокойно да си тръгне от Белия дом", смята Инджев.    
 

По отношение на Балканите анализаторите са на мнение, че до скоро демократите се занимаваха с Балканите, а републиканците с Близкия изток. Според Минчев Балканите в стратегически план се приемат като част от Близкия изток, а не като част от Европа. Той споделя идеята, че бъдещото американско правителство ще използва България като мост към изтока. Според Иво Инджев Балканите въобще няма да бъдат приоритет на бъдещото правителство. 
Според Минчев европейските поданици са на страната на Барак Обама, защото той иска възстановяване на трансатлантическото единство. Според Кръстев обаче младият президент няма абсолютно никакъв опит, за разлика от Маккейн. Той е ветеран, от друго поколение и познава нещата в много по-голяма степен. Според анализаторите най-важното е новият президент на САЩ, който и да е той да успее да погледне на света с други очи. Според Димитър Аврамов едно от най-важните неща е, че към Белия дом отиват двама реформатори. На Маккейн може малко да му е трудно в началото, но поне има някаква концепция за това какво ще прави там, докато Обама е по-неориентиран. “Обама в момента твори история и на 100% ще влезе в учебниците”, обяснява Аврамов.  
Според Минчев Обама е като холивудска кино звезда и този имидж ще му помогне изключително много при президентската надпревара. Като цяло анализаторите смятат, че и двамата кандидати знаят как да говорят с отделния човек. На последния си дебат те са се обърнали към конкретен човек и през цялото време са му говорили на него.
Десислава Вангелова, БЛИЦ