В нощта на 20 срещу 21 март 1915 г. два германски дирижабъла в продължение на час и половина бомбардират Париж. Цяла Франция е вцепенена – за новото въздушно оръжие разстоянията вече не са преграда
<strong>Решение за нощни рейдове</strong><br /> <br /> Германските армейски въздухоплаватели, анализирайки резултатите от своята бойна работа в първите месеци на Първата световна война, разбират, че използването на дирижабли в дневното време на денонощието на неголяма височина в условията на активно противодействие на зенитните средства на противника води до твърде големи и неоправдани загуби. Затова активността на цепелините е пренесена в нощното време, по възможност при безлуние.<br /> <br /> Ролята на Париж и Лондон като силно укрепени пунктове и центрове на военната промишленост са оценявани от германското командване твърде високо. При нападение над тези градове на участниците в рейдовете са указвани точните координати на целите &ndash; железопътни гари, военни заводи, складове, пристанищни съоръжения, казарми... Прилагайки принципа на концентрация на бойните сили на една цел, немското командване по възможност избягва раздробяване на силите по второстепенни операции.<br /> <br /> Неизбежната гибел на голям брой мирни жители при провеждане на въздушни бомбардировки на гъстонаселени центрове е много добре осъзнато, но войната се развива по своя логика.<br /> <br /> <strong>Първата бомбардировка</strong><br /> <br /> В нощта на 20 март 1915 г. три дирижабъла &bdquo;навестяват&rdquo; Париж - Z-X, LZ-35 и SL-2. Над фронтовата линия френската зенитна артилерия улучва дирижаблите, при това SL-2 получава толкова сериозни повреди, че екипажът е принуден да прекъсне полета и да хвърли бомбите на Компиен, където се намира щабът на една от армиите, след което се завръща в Германия.<br /> <br /> В Париж изобщо не се спазва затъмнението, градът е залят със светлини, от височина 2400 м. се различават линиите на улиците. Множество прожектори търсят дирижаблите, които независимо от силния зенитен огън, хвърлят 1500 кг бомби.<br /> <br /> Непосредствено в града падат 6 запалителни бомби, основно в предградието Батигнол. Бомбардировката нанася незначителни щети &ndash; ранени са 17 души. Обратно се връща след 11 часа полет единствено LZ-35, a Z-X е свален край Сен Кантен.<br /> <br /> Въпреки това първото голямо нападение на центъра на френската военна промишленост се оценява като сполучлив. Доколко то се оказва ефективно, може да се оцени по паническите настроения в пресата и дебатите в парламента.<br /> <br /> Париж, а и цялата френска територия, се явяват за дирижаблите сериозни цели, тъй като се налага да прелетят над райони със силна ПВО както във фронтовата полоса, така и на самия град. Усилването на неприятелската въздушна отбрана &ndash; особено на авиацията, най опасния враг на дирижаблите &ndash; налага повишаване на тяхната скорост и височина на издигане. Това на свой ред води до увеличаване на габаритите на дирижаблите.<br /> <br /> Още през април 1915 г. е произведен LZ-38 &ndash; първият дирижабъл от новия тип с обем 32 000 куб. м. Той притежава 3 мотора, скоростта му нараства на 90 км/час, максималната височина на полета му се вдига на 2200 м. и носи 12 750 кг. бомбен товар.<br /> <br /> <strong>Последното въздушно нападение над Париж</strong><br /> <br /> През 1916 г. Париж е подложен само на една атака в нощта на 29 срещу 30 януари, осъществена от два цепелина - LZ-77 и LZ-79. Тревогата е дадена едва няколко минути преди падане на първата бомба.<br /> <br /> Само минута по-късно един прожектор открива мястото на дирижаблите. Участник в нападението свидетелства, че целият екипаж е заслепен от ярката светлина и си затваря очите, в гондолата е толкова светло, че на картата можело да се прочетат и най-малките надписи. Другите прожектори също ги напипват и си ги предават по време на оттеглянето. Спасява ги влизането в облаци.<br /> <br /> Резултатите от втората бомбардировка са по-сериозни: върху Париж и околностите му са хвърлени 2500 кг бомби, убити са 23 души, а 13 са ранени. Нанесени са значителни щети на сгради.<br /> <br /> Те също не се измъкват без загуби: на един от дирижаблите е прострелян резервният резервоар и бензинът изтича.<br /> <br /> Изтеглят се север към Ламанша, после вземат курс към Холандия. И когато мислят, че бедите са приключили, в тъмнината ги атакуват с ракети два британски изтребителя. Успяват с картечница да свалят един от тях, другият е прогонен.<br /> <br /> Прехващат френска депеша от Айфеловата кула с пропагандно манипулиран текст: &bdquo;Тази нощ цепелин се опита да бомбардира околностите на Париж, артилерията и самолетите го принудиха да се отдалечи в западно направление. Той вероятно е паднал в морето. Бомбите попаднаха в градини, убити са жена и дете. Материалните щети са незначителни.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Послеслов</strong><br /> <br /> Поради значителното усилване на зенитните средства на фронта, загубвайки по време на тези нападения армейския цепелин LZ-79, германските дирижабли повече не се решават да прелетят френските фронтови линии за атака на Париж.<br /> <br /> Едва на 11 януари 1917 г. са предприети безрезултатни опити един цепелин да проникне в района на френската столица.<br /> <br /> <em>/По материали в интернет/</em><br /> <br />