Съществуващите в природата щамове на птичия грип H5N1 вече са извършили две от петте ключови мутации, необходими вирусът да се научи да се предава от човек на човек по въздушно-капков път. Това доказва възможността за появата на такива разновидности на H5N1 в организма на бозайници или хора, пише група учени от Меймбридж в списание Science.
Избухването на епидемиите на птичия (H5N1) и свинския (H3N2) грип предизвикаха сериозни страхове сред вирусолозите и медиците, които се опасяваха от заплахата за пандемия на грипа, сходна по мащаби с пандемията на &ldquo;Испанския грип&rdquo; от 1981 г., отнел живота на милиони хора. Докато тези вируси не се &ldquo;научат&rdquo; да се разпространяват по традиционния за грипа въздушно-капков път и да се предават от човек на човек, опасност от пандемия няма. С тези видове грип могат да се заразят само хора, имали тесни контакти с птици или прасета. <br /> <br /> По-рано две групи биолози &ndash; под ръководството на Йошихиро Каваока от Университета в Уисконсин &ndash; Медисън и Рон Фуше от Ротердам по време на експеримент са успели да модифицират вируса на птичия грип така, че той е започнал да се предава сред прасетата. Ако вирусът може да се предава между бозайници, то това прави заплахата от глобална пандемия сред хората напълно реална. <br /> <br /> В резултат властите в САЩ, опасявайки се от заплаха за биотероризъм, препоръчаха на тези групи да се въздържат от публикуването на статиите си по въпроса, вече предадени на списанията Science и Nature. Статията на групата на Каваоки бе публикувана в Nature в края на май, а материала на групата на Фуше в сегашния брой на Science.<br /> <br /> Групата на Каваоки е изяснила, че, за да придобие способността да се предава по въздух, на H5N1 са му необходими само четири мутации, както и замяна на един участък от неговото ДНК, в ключови точки на генома. <br /> <br /> Група биолози под ръководството на Дерек Смит от университета в Кеймбридж провери, дали съществуват подобни мутации в природните щамове на вируса на грипа и се опитаха да оценят до колко бързо H5N1 може да ги направи. <br /> <br /> Смит и колегите му са анализирали геномите на всички щамове на вируса H5N1, открити в кръвта на болните хора и птици през последните 15 г. и са проверили наличието на мутации в ключови точки на техните ДНК. Оказвало се, че две от четирите необходими мутации вече са налице в няколко щама на вируса, открити в 28 страни по света, включително в Европа, Африка, Азия и Близкия изток. <br /> <br /> Учените отбелязват, че тези мутации засега не са се укрепили в генома на вируса. Това се дължи на малката значимост на промените за развитието на вируса в организма на неговите основни носители &ndash; домашните и дивите птици. Тези мутации няма да подобрят способността на H5N1 да заразява птици, но няма и да я влошат, защото промените не се запазват като полезни и не изчезват под въздействието на естествения подбор. <br /> <br /> Двете други мутации и една замяна на част от ДНК засега не са срещани сред &ldquo;дивите&rdquo; вируси на грипа. Смит и колегите ми са направили опит да оценят, дали вирусите на грипа ще могат да придобият тези мутации самостоятелно, и са разработили компютърен модел, имитиращ размножаването на вирусите в живите клетки. За източници на промените в модела са послужили грешки, които понякога възникват при работата на частта на полимеразата, събираща ДНК на вируса в заразената клетка. <br /> <br /> Моделирането е показало, че появата на вируси с четирите ключови мутации е напълно възможна в дивата природа. За пет дни на инфекция във виртуалната клетка са се появили няколко хиляди вирусни частици, съдържащи в себе си три или четири от петте мутации. <br /> <br /> От дурга страна, засега остава неясно, колко време ще е необходимо вирусът да направи всичките необходими промени и успешно да зарази достатъчно количество организми за възникването на епидемия. /БЛИЦ<br /> <br />