Равни бойци: Ту-95 го сравниха с В-52

Те все още са на въоръжение и все още тече своеобразен дебат кой от тях е по-добър

Съветският и руският стратегически бомбардировач-ракетоносец Ту-95 “Мечка” е най-бързият турбовитлов самолет, докато американският В-52 е стратегически бомбардировач, способен да носи различни оръжия, включително ядрени на височина до 15 километра.

Те все още са на въоръжение и все още тече своеобразен дебат кой от тях е по-добър, пише "Поглединфо".

Техническите характеристики на двата самолета са анализирани от експерта Максим Кисляков. Той отбелязва, че стратегическият бомбардировач B-52 “Стратофортрес” започва да влиза в армията през юни 1955 г. Основната му задача е да доставя бомби до всяка точка на СССР.

С какво може да се противопостави Съветският съюз? Проектантите получават задачата на всяка цена да създадат стратегически носител на ядрени, а в бъдеще и на термоядрени оръжия, с които да могат да стигнат САЩ.

Така се появява стратегическият бомбардировач-ракетоносец Ту-95 “Мечка”. През ноември 1952 г. първият четиримоторен Ту-95-1 (прототип) излита в небето в тестов режим. Максималната му скорост е голяма - малко по-малко от 900 километра в час. През 1955 г. Андрей Туполев приключва първия прототип и Ту-95-2 преминава на държавни изпитания. И тогава той влиза в серийно производство почти едновременно с B-52B.

Експертът отбелязва, че основните показатели на двата самолета не са се променили. И двата са дълги 49 метра, “Мечката” е малко по-висока - 13 метра срещу 12. Но размахът на крилата на B-52 е по-голям от Ту-95 - 56 метра.

Но вътрешното оборудване се е променило. В Ту-95 новият радар Novella-HB1.021 с фазиран масив открива въздушни цели на разстояние 90 километра, а повърхностни цели до 320 км. Той може едновременно да придружава до 50 обекта. Ту-95 има цифрова "стъклена кабина", която показва цялата информация на дисплеи в реално време.

B-52 също е претърпял няколко подобрения. Поставена е оптично-електронната система за наблюдение AN / AAQ-6, която замести образците от 70-те години. Тя има едновременно две зрителни полета: широко - за навигация и тясно - за улавяне на целта. Сателитната навигация е сменена с познатия GPS.

На лазерни жироскопи има инерционна навигация SPN / GEANS. Що се отнася до ракетите, тези на Ту-95 - X-101 и X-102 ще поразяват целта на разстояние от 5500 километра, докато американските AMG-86B - само до 2400.

Максим Кисляков заключва: Ту-95 и В-52 от раждането си са равни бойци. И двата самолета споделят почетното звание на небесни ветерани. И те ще продължат да бъдат в експлоатация, поне до 2040 година.

Превод: В.Сергеев