САЩ разрешиха на страните от НАТО да доставят изтребители на Украйна, но те не искат. Защо?
Украинският президент Володимир Зеленски отново призова международната общност да предостави на страната му военни самолети
Държавният департамент разреши на страните-членки на НАТО да доставят изтребители на Украйна. Това заяви държавният секретар на САЩ Антъни Блинкен в отговор на въпрос дали е разрешено на Полша, която е член на НАТО, да даде на Киев свои бойни самолети в отговор на многократните призиви на президента Володимир Зеленски.
Новината бе оповестена в предаването Face the Nation на американската телевизия CBS.
"Сега говорим с нашите полски приятели какво могат да направят, за да удовлетворят техните (на Украйна, бел. ред.) нужди, ако в крайна сметка решат да доставят тези изтребители на украинците", заяви Блинкен.
За възможните доставки на самолети за Украйна писа и Wall Street Journal. В публикацията се обясняваше, че Варшава може да даде на Киев изтребители МиГ-29 и щурмови самолети Су-25, като впоследствие да получи от САЩ F-16. Причината да става въпрос само за руски самолети е, че украинските бойни летци могат да летят само на такава техника.
За възможните доставки на полски самолети говори и представител на американската администрация пред тв CNN. Според него това ще бъде самостоятелна стъпка на Варшава, каквато има право да предприеме "всяка една държава". При това от Белия дом отбелязват, че при организирането на доставките трябва да бъдат решени редица логистични въпроси и да бъде намерен начин за прехвърлянето на самолетите от Полша в Украйна.
А украинският президент Володимир Зеленски призова международната общност да предостави на страната му военни самолети. Във видеообръщение Зеленски поиска и нови санкции срещу Русия, включително бойкот на руския петрол.
„Бойкот на руския износ. Бойкот на вноса за Русия. Трябва да сте морални -държавите и компаниите. Трябва да се борите против нечовешката сила. Тази нощ окупаторите удариха град Николаев, артилерията обстрелва направо жилищните райони. Удариха в Харков – точно жилищните райони, удариха и на други места, направо по мирните хора. Това е терор,“ изтъкна Зеленски, цитиран от БНР.
Вчера Варшава отхвърли възможността да изпрати свои бойни самолети на Украйна, както и да разреши да се използват нейни летища. "Помагаме значително в много други области," написаха в Туитър от кабинета на полския министър-председател Матеуш Моравецки.
Новината дойде малко след като Русия предупреди страните, които са съседни на Украйна, да не приемат бойни самолети на Киев, които после ще бъдат използвани срещу силите на Москва и обвини Румъния, че е разрешила подобни кацания. Руското МО обяви, че на практика цялата бойна авиация на Украйна е обезвредена.
През последните дни Зеленски многократно помоли Запада да въведе зона, забранена за полети над Украйна, но САЩ и техните съюзници от НАТО отхвърлиха тези призиви, опасявайки се от пряка конфронтация с Москва. Вместо това САЩ обещаха военна помощ на Украйна. В контролирания от демократите Конгрес на САЩ има силна двупартийна подкрепа за спешна военна и хуманитарна помощ за Украйна след инвазията на Русия на 24 февруари в размер на 10 млрд. долара.
До момента на Украйна не са доставяни изтребители. България, Полша и Словакия, които разполагат с такива самолети, са изразили колебания по този въпрос, посочи агенция Франс прес. Българският премиер Кирил Петков преди дни беше категоричен, че няма да изпращаме самолети на Украйна.
България не само няма да дава от собствените си МиГ 29 на Украйна, но се чуди как ще ги поддържа и ремонтира, заяви в интервю в неделя по Би Ти Ви и новият военен министър Драгомир Заков. На въпрос защо Украйна и САЩ вече не споменават България като страна, която може да даде самолети на Киев, той отговори: "Сигурно, защото знаят, че само половината от самолетите ни МиГ-29 летят и че с тях пазим не само българското, но и натовското въздушно пространство".
България разполага с 15 МиГ-29, от които обичайно летят и са напълно оборудвани 8-9. На няколко пъти през годините се сключваха нещо като абонаментни договори с Русия за поддържането на тези машини, включително ремонт, а понякога и за смяна на двигатели.