САЩ започват информационна война с Русия
Само че това е сфера на противопоставяне, в която руснаците са доста по-напреднали, пише „Дейли бийст”
Възможно е президентът Доналд Тръмп да продължи публично да се стреми към благоразположението на Владимир Путин, но без излишен шум Съединените щати се готвят да водят информационна война срещу Русия.
Президентската кампания от 2016 г. разбуди обществената на бдителност, показвайки, че информацията е оръжие и при правилното му използване то може да се окаже невероятно ефективно, пише Тим Мак в „Дейли бийст”.
Според скорошен доклад на американското разузнаване руските власти са се опитвали да разединят американското общество, използвайки различни средства - от Уикилийкс до медийните платформи RT и Sputnik.
Намесата на Русия в демократичните процеси в САЩ изненада много американски политици. Но драматичният характер на изводите, правени от американската разузнавателна общност - както преди избирането на Тръмп, така и след него промениха нещата.
Без никакъв шум този процес на наваксване на пропуснатото постепенно започна. Правителството на САЩ насочва значителни средства към борбата с пропагандата на Владимир Путин и това е отразено в законопроекта за бюджета за отбранителна политика с обем няколко хиляди страници, приет от Конгреса.
За момента съществува значителна неопределеност по отношение на новата програма за контрапропаганда. Това, че Тръмп публично се извинява на Путин, я поставя под въпрос.
Но по инициатива и на двете партии начело със сенатора-републиканец Роб Портман и сенатора-демократ Крис Мърфи вече беше решено да се отделят 160 млн. долара за двугодишна програма за борба с пропагандата към държавния департамент под името „Център за глобално взаимодействие” (GEC).
Законът за руските санкции, предложен миналия месец на двупартийна основа от сенаторите Бен Кардин и Джон Маккейн ще позволи още повече разширяването на тази инициатива.
Ще бъдат допълнително отделени 100 млн. долара за поддръжката на рускоезичната обективна журналистика, за борбата с „фалшивите новини” и финансирането на изследвания на последствията от информационната война.
„Не можем да реагираме срещу държавна пропаганда с още по-голямо количество държавна пропаганда. Правилният отговор би бил да се използва главното преимущество, което както и преди е налице в западните общества, за разлика от авторитарните режими - действително силното плуралистично гражданско общество”, смята Алина Полякова, която е заместник-директор на Центъра Евразия в Атлантическия съвет.
Центърът за глобално взаимодействие беше създаден при администрацията на Обама с цел борба с пропагандата на „Ислямска държава“, но инициативата Портман-Мърфи разшири сферата на неговата дейност и предвижда, в това число, и борба с пропагандата от страна на държавни структури - отчитайки, че основен противник е Русия. Тази крачка също така позволи увеличаването на финансирането на центъра 16 пъти.