Сензационно разкритие за катастрофата, при която загина Лех Качински!
Самолетът на полския президент започнал да се разпада още във въздуха, заключи специална комисия
Един от ръководителите на полската комисия за изучаване на причините на самолетната катастрофа на президента на Полша Лех Качински Казимеж Новачек заяви, че по данни на комисията, машината е започнала да се разпада още във въздуха. Новачик отбеляза, че отломки от самолета са паднали на земята на 60 метра преди мястото, в което се е врязала машината. Също така, добави той, на много от отломките се виждат следи от огън.
По думите на експерта, записите от кутиите свидетелстват, че в пилотската кабина не е присъствал командващият военновъздушните сили на Полша Анджей Бласик. За неговото възможно присъствие в кабината бе съобщено по-рано, съобщава Интерфакс.
Самолетът с президента на Полша Лех Качински и другите официални лица на страната, летели за траурните мероприятия в Катин, се разби до Смоленск на 10 април 2010 година. Загинаха 88 пътници и осемчления екипаж.
Полската правителствена комисия, разследваща наново самолетната катастрофа край руския град Смоленск през 2010 г., при която загинаха полският президент Лех Качински и още 95 политици, общественици и военни, обвини предшествениците си в подправяне и скриване на ключови факти, предаде Асошиейтед прес. Предишната комисия беше назначена от тогавашния полски премиер и настоящ председател на Европейския съвет Доналд Туск. През 2011 г. този разследващ екип заключи, че катастрофата е била резултат от грешка на полските пилоти и лошо направляване от страна на руските авиодиспечери в условия на много лоша видимост.
На пресконференция във Варшава новата разследваща комисия заяви, че докладът от 2011 г. е резултат от "фалшифициране, манипулиране, избягване и укриване" на истината. Новото разследване бе поискано от управляващата партия, оглавена от брата близнак на загиналия президент Ярослав Качински, който смята за отговорни за трагедията Туск и Русия.
Участващият в пресконференцията министър на отбраната Антони Мачеревич каза, че причината за възобновяване на разследването е "несолидната дейност както на комисията, създадена в Русия, така и в Полша, за която много изследователи и аналитици представиха доказателства в последните 6 години", добави Мачеревич, цитиран от ТАСС. Според министъра настоящата комисия няма да посочи виновните, тъй като не това е задачата й, а ще изясни какво е довело до трагедията.
Мачеревич каза, че голяма част от материалите по разследването ще бъдат разсекретени и публикувани. Като министър на националната отбрана реших да предам цялата налична в архивите на министерството документация заедно с документацията от разследването на предишната и на сегашната комисия, посочи той. Ако е необходимо, ще бъде даден достъп до оригинали, допълни министърът, като подчерта, че става въпрос за десетки хиляди страници.
На пресконференцията имаше презентация, подкрепена от документи, отчети, нормативни актове, снимки, аудиозаписи и видеофрагменти, в която ден по ден след трагедията се описват действията на полската комисия за разследване на самолетни катастрофи и на полските власти, които според авторите на презентацията са попаднали под "руски диктат" и са се разбрали, че изводите на двете страни за причините за трагедията трябва да бъдат еднакви.
Русофобските твърденията на Полша подкопават още повече отношенията й с Русия, заяви днес говорителката на руското външно министерство Мария Захарова, коментирайки изявления на полски ръководители, че руската страна е съпричастна към катастрофата край Смоленск.
При катастрофата на полския правителствен самолет Ту-154 край Смоленск на 10 април 2010 г. загинаха президентът Лех Качински, съпругата му и още 94 висши полски политически и военни представители, които трябваше да участват в церемониите за годишнината от избиването през 1940 г. по заповед на Сталин на хиляди полски офицери в Катин.
Разследването на обстоятелствата около трагедията продължават както полската прокуратура, така и руската страна.
Превод и редакция: БЛИЦ