Ще му потрябва ли на Су-35 неговата свръхманевреност в Сирия?
Изтребителят ще бъде изпитан преди всичко като ударен самолет
Появяването на най-новия руски изтребител Су-35С в авиобазата Хмеймим в Сирия предизвика интереса на световните медии. Публикации му посветиха немското списание Stern, както и американските издания The National Interest и The Washington Times.
<span style="font-size: larger;"><strong>Западните медии: „Отличен и много опасен”<br /> </strong></span><br /> Изданието Stern е категорично, че сега Су-35С е считан за най-опасният изтребител в света, ако не се счита американският самолет F-22.<br /> <br /> Списанието отбелязва, че самолетът има изключително висока маневреност, оборудван е с нова радиолокационна станция „Ирбис” (фазирана антенна решетка) и подобрени двигатели. Изданието обръща внимание, че макар да има високи характеристики, Су-35 струва достатъчно евтино в сравнение с най-добрите западни образци. Stern прогнозира на руския изтребител успех на световния оръжеен пазар, като експортът на 24 машини за Китай ще започне към края на тази година.<br /> <br /> The National Interest цитира високопоставен чиновник от Пентагона, който нарича тези изтребители „отлични и опасни самолети, особено ако бъдат построени в по-голямо количество”. Чиновникът сравнява Су-35 с американските самолети и отбелязва, че на F-15 и F/A-18E ще им бъде изключително трудно.<br /> <br /> Су-35 има два турбореактивни двигателя АЛ-41Ф1С с управляем вектор на тягата във вертикална плоскост (нагоре и надолу), които осигуряват свръхманевреността на самолета. Казано на обикновен език, когато пилотът издърпва прекомерно към себе си пилотажния лост, но аеродинамичните кормила на крилото и стабилизаторите не успяват да осигурят необходимото маневриране, автоматиката сама „преценява” кога и доколко да отклони соплата на двигателите. Пак автоматиката балансира изтребителя и запазва неговата управляемост да лети на задкритични ъгли на атака.<br /> <br /> И все пак какво наложи Су-35 да се озове в Сирия, след като там няма условия за използване на неговите изключителни качества? Мотивите са същите, както и разполагането в Латакия на ЗРК С-400, които едва ли ще бъдат използвани. Парадоксът е, че самото им присъствие там прави наличието им излишно. Това, както отбелязва вестник The Washington Times, е сигнал за Турция, че „новият шериф” в Сирия налага свои правила и гарантира спазването им. Те гарантират сигурността на своите самолети в цялото въздушно пространство на Сирия.<br /> <br /> Има и втори мотив за изпращането на Су-35 в Сирия. Този изтребител, както и Су-30, са многоцелеви, което означава, че той е еднакво пригоден ефективно да се противопоставя на враждебни самолети и да нанася удари по земни цели. Русия не може да пропусне да използва Сирия като боен полигон за изпробване на цялата си нова техника, включително Су-25.<br /> <br /> <strong><span style="font-size: larger;">Характеристики на изтребителя Су-35</span></strong><br /> <br /> Едноместният Су-35 се отнася към поколението 4++. Единствено го отличава от „пето поколение”, че не е направен по технологията СТЕЛТ, но той компенсира това с ефективните си средства за радиолокационни смущения, които „заглушават” противника. Основното му отличие във външния вид е липсата на предни хоризонтални стабилизатори, чиято необходимост отпаднала отклоняемите сопла на двигателите.<br /> <br /> В кабината няма аналогови прибори със стрелки, вместо тях има два големи течнокристални дисплея. Той е първият руски самолет с безинерциален навигационен комплекс (БИНК), който събира и анализира цялата полетна информация, осигуряваща излитането и завръщането на самолета на своето летище.<br /> <br /> ТАКТИКОТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ<br /> Дължина – 22 м;<br /> Максимална маса при излитане – 34,5 тона, нормална – 25 тона;<br /> Максимална скорост – 2500 км/час;<br /> Максимална далечина на полета с подвесни резервоари – 4500 км;<br /> Тяговъоръженост – 1,1 при нормално полетно тегло;<br /> Практически таван – 20 хил. м.;<br /> Разполага с 12 външни възела за окачване на боен товар (бомби и ракети) до 8 тона;<br /> Има вградено 30-мм оръдие;<br /> Общ ресурс на двигателите – 4000 часа, междуремонтен – 1000 часа;<br /> Цена – 40 – 65 млн. долара (2013).<br /> <br /> Публикацията е подготвена от Ганчо КАМЕНАРСКИ<br />