Сомалийските пирати отвлякоха български танкер
Корабът "Панега" има бурна история - замесен е в аферата "Атия", която бе свързвана с Андрей Луканов
Танкерът "Панега", плаващ под български флаг, е бил отвлечен по-рано днес в Аденския залив, на около 100 морски мили от Аден, съобщи морската мисия на Европейския съюз "Аталанта". Всички 15 души от екипажа са българи.<br /> <br /> Новината беше потвърдена и от Параходство Български морски флот, които са собственици на съда.<br /> <br /> В момента на отвличането танкерът "Панега" се намирал в международно признатия транзитен коридор, който се охранява от бойни кораби, съобщил за Асошиейтед прес капитан първи ранг Карл Сьостранд от командването на "Аталанта". От момента, в който танкерът подал сигнал за тревога до нападението на пиратите изминали само 17 минути, съобщил Сьостранд.<br /> <br /> Междувременно МВнР разпространи информация, в която се казва:<br /> <br /> „Българският кораб „Панега" е бил отвлечен днес в Аденския залив. На борда на кораба има 15 български моряци. Според изпълнителна агенция „Морска администрация той е пътувал от Червено море към Пакистан.<br /> Силите на операция „Аталанта" в залива опитват да установят връзка с кораба.<br /> Вече е сформирана работна група между Министерството на външните работи, Министерството на транспорта и Министерството на отбраната.<br /> <br /> Застрахователят на „Панега” е подготвил екип за водене на преговори с пиратите. Това е съобщил за Агенция “Фокус” говорителят на Параходство Български морски флот Атанас Панайотов. Днес след обяд е получен сигнал от капитана на танкера „Панега”, че бързоходна лодка приближава от към кърмата, левия борд. <br /> <br /> Събитията се разиграват в Аденския залив, „Панега” е включена в състава на конвой, който се охранява. Пет минути по-късно капитанът на „Панега” подава сигнал за бедствие по международния канал за комуникация и съобщава, че 5-6 въоръжени пирати са на борда и приближават към надстройката на кораба. <br /> <br /> Потърсена е помощ от близкия американски военен кораб, който поема веднага курс към „Панега”. Малко по-късно капитанът на танкера вече е принуден от пиратите да предупреди същия военен кораб да не приближават. Ръководството на Параходство БМФ незабавно информира застрахователя, който от своя страна е подготвил екип за водене на преговори с пиратите. Информирани са членовете на семействата на екипажа. <br /> <br /> На 7 юли 2008 г. танкерът е оборудван като модерен нефтосъбирач със специална техника за откриване и събиране на нефтени петна. Също така сред уредите за оборудване на борда има и радар за откриване на нефтени разливи, единствен засега в Черно море. Това съобщават специалисти от Морска администрация.<br /> Финансирането на идеята идва по програма на Европейската агенция за морска безопасност (ЕМСА) и е в размер на 3,5 млн. евро. За целта Параходство БМФ е кандидатствало за финансиране по програмата на ЕМСА и корабът “Панега”, собственост на дружеството, е одобрен на първи етап от провеждания конкурс на агенцията.<br /> Модерният нефтосъбирач покрива цялата територия на Черно море, а дейността му се контролира от координационен център към Морска администрация - Варна.<br /> <br /> Според Дарик, откъдето също цитират източници от Морска администрация, танкерът е плавал за Пакистан, за да бъде нарязан за скрап. „Панега" е бил бракуван, а екипажът бил събран, за да придвижи плавателния съд до Пакистан.<br /> <br /> Екипажът на „Панега" спасил преди 4 години бедстващи моряци близо до грузинския град Батуми.<br /> <br /> <br /> <br /> Името на "Панега" се свързва в медиите с т.нар. Афера "Атия" от 1993 г., когато той акостира в тази военна база и разтоварва малко над 3000 тона газьол, за който се твърди, че е контрабанден. Около аферата е замесено и името на Андрей Луканов. <br /> <br /> Ето какво пише по този повод журналистката Люба Манолова в блога си:<br /> <br /> <i>На 8 май 1993 година, малко след полунощ в Бургас пристига танкерът "Панега", нает от фирма "Стартс", известна като контрагент на близкия до Андрей Луканов Марк Рич в България. Митничари проверяват танкера и той се отправя към "Атия", където разтоварва около 3 000 тона гориво.<br /> <br /> Налице се оказа подписан договор между "Стартс" и капитан първи ранг Иван Нанков, шеф на "Атия". Договор не е бил одобрен от Генщаба на българската армия. Името на въпросния капитан бе замесено и около аферата с кораба "Вати", плаващ под хондураски флаг. "Вати" бе разтоварил нелегално в "Атия" 70 тона вносни цигари марлборо и кинг. Офицерът бе уволнен от министъра на отбраната Валентин Александров заедно с петима офицери.<br /> <br /> Когато отново избухна скандал, свързан с база "Атия", хора от Генералния щаб се опитаха да увъртат, че горивото в "Атия" не било контрабанден внос, а даден за временно съхранение в базата. Вярно е, че към датата на скандала с горивото на "Стартс" действаше наредба на министъра на отбраната, съгласно която в базите на БА се разрешава съхранение на горива на държавни и частни фирми, стига да има проведен конкурс и сключен договор за това”.<br /> <br /> Марк Рич, контрабанда след свалянето на Живков от власт, закриване на външнотърговските дружества и Министерство на външната търговия, познанство с Павел Тренев, енергийни интереси, прекрояване на вътрешно-политическата карта на държавата, регистрация на ДПС извън закона- дълъг е списъкът на делата, които държеше в свои ръце и под свой контрол Андрей Луканов.<br /> <br /> Към това неизбежно ще се наложи да прибавя и връзките му с чужди разузвателни служби, с политици от висок ранг зад граница...<br /> <br /> И пак казвам: не зная колко години хората на Алексей Петров охраняваха Андрей Луканов. Не е ясно и дали са подозирали какво му се готви. Но каквото и да е: ако някой иска да намери отговор на всички въпросителни около личността на Алексей Петров, ще се наложи да се върне още в онези години на създаване на Съюза на бившите барети, времето, когато бивши барети охраняваха Андрей Луканов, та чак до неговата неизяснена смърт.<br /> <br /> /БЛИЦ<br /> </i>