На всеки 30 секунди в парижкото летище Шарл дьо Гол каца или излита самолет. Именно оттам в нощта на четвъртък, 19 май, към Кайро е излетял полет MS804 и половин час преди кацането е изчезнал от радарите. Според първите новини, идващи от Кайро, най-вероятно става въпрос за терористичен акт.
На входа на летището няма нито рамки на металодетектори, нито скенери на багаж. Дежурните войници са разсейвани от туристите, служителите на силите за сигурност сякаш се крият от пътниците. Можело ли е оттук да се пренесе взривно вещество? Можело е, убеден е инструктор на службата за сигурност на летището.

Също така тук само преди половин година, след атентатите в Париж, са съобщили за разкриването сред обслужващия персонал на над 150 ислямистки радикалисти.

Около 85 000 служители на летището имат червени баджове. Това означава, че те има достъп до така наречената стерилна зона – до пистата, в багажното отделение.

Жерар Анру, пилот на А320: „Шарл дьо Гол е гнездо на ислямисти. Там е пълно с момчета, които някой ден може да станат терористи. Всичките пилоти знаят това”.

Пилотът Жерар Арну 19 години е бил командир на А320. Той казва: дори в арабските страни той се чувства в по-голяма безопасност, отколкото на летището в Париж. Но първоначалните данни за катастрофата на египетския самолет не ми дават възможност да си направи еднозначни изводи.

„Първо е имало сигнали за повишена температура в дясната част на кабината. След това е имало задимяване в предната тоалетна. И след това тревожни сигнали изпод кабината”, казва Жерар Арну.

Твърде много време за взрив. Той смята, че причината за катастрофата може да е оше по-страшна от терористичен акт. „В небето може да ви убие и обикновен мобилен телефон”, добавя Жерар Арну.

За това с предпазливост се говори от началото на века. Сериозни съмнения винаги предизвикат полетите с товари от литиево-йонни батерии, като тези в мобилните телефони, таблетите и лаптопите. През последните 10 години са изгорели три лайнера с литиеви акумулатори. Но едва от началото на тази година превозът на партиди от батерии с пътнически самолети бе забранен. 

До катастрофата с А320 на авиокомпанията EgyptAir в Египет може да са довели действията на екипажа след задействането на фалшива тревога за задимяване, съобщава The Wall Street Journal, позовавайки се на източници, близки до разследването.

По данни на изданието, възможно е пилотите да са реагирали на грешен сигнал и да са започнали да действат по схема, която се употребява в извънредни ситуации. Това, на свой ред, е могло да доведе до изключването на най-важните системи за сигурност на самолета.

Изданието отбелязва, че преди пет години аналогичен самолет на авиомпанията United Airlines е кацнал извънредно, след като пилотът е получил сигнал за задимяване. Последвало разследване на Националния съвет по безопасност на транспорта не е открило никакви признаци за пожар или разтопяване на някакви компоненти.

Пилотът сам е разказал на следователите, че след като те са реагирали на сигнала много от приборите са отказали. Екипажът се лишил от част от радиоустройствата и транспондера си, успял е да кацне само по указания на диспечера, при което предното колело на самолета се оказало в тревата до пистата.

Документи показват, че в този модел самолети на пилотите често им се налага да реагират на грешни сигнали на авиационната система, което води до ненужни и рисковани действия от страна на екипажа.

След инцидента с United Airlines представители на авиокомпанията са призовали пилотите да изпълняват аварийно изключване на приборите само в случай на очевидно задимяване.

По данни на Airbus, през периода от 1996 до 2001 година в нейните самолети са регистрирани 63 дигнала за задимяване, 42 са се оказали фалшиви.