Тирадата на Тръмп за „кървава баня“ съдържаше предупреждение за китайските автомобили. Ето фактите
Забележките му миналия уикенд бяха последният му опит да си пробие път към профсъюзирани работници в ключови щати
Предупрежденията на бившия президент Доналд Тръмп за „кървава баня“, ако загуби изборите през ноември, включваха критика срещу политиките на администрацията на Байдън за електрически превозни средства – и заплахата, че евтините китайски автомобили могат да унищожат автомобилната индустрия в САЩ. това пише в свой материал washingtonpost.com, специално преведен от БЛИЦ.
Забележките на Тръмп миналия уикенд бяха последният му опит да си пробие път към профсъюзирани работници в ключови щати, които се притесняват от подкрепата на президента Джо Байдън за автомобили и камиони, захранвани с батерии. За кампанията на Байдън изборът на думи на Тръмп беше още един пример за прегръдката на бившия президент на „политическото насилие“ – заедно с предишната му реторика за Шарлотсвил, “Гордите момчета” и 6 януари.
Но какви са фактите зад обвинението на Тръмп, че Пекин е готов да наводни пазара на САЩ с евтини коли и камиони – освен ако не е в Белия дом, за да ги спре?
Какво каза Тръмп?
„Сега Китай строи няколко огромни завода, където ще произвеждат колите в Мексико, и смятат, че ще продадат тези коли в Съединените щати – не“, каза Тръмп в събота по време на митинг близо до Дейтън, Охайо. „Ще наложим 100-процентова тарифа за всяка една кола, която пресече линията, и вие няма да можете да продавате тези коли – ако бъда избран.“
„Сега, ако не бъда избран, това ще бъде кървава баня за всички – това ще е най-малкото“, продължи той и добави: „Но те няма да продават тези коли.“
Коментарите на Тръмп дойдоха по време на част от речта му, взривяваща ръководството на профсъюза на United Auto Workers, чиито лидери подкрепиха Байдън въпреки собствените си опасения относно преминаването към електрически превозни средства.
Лидерите на UAW „искат да направят тази изцяло електрическа глупост“, каза Тръмп, преди да добави неточно: „Всички те са произведени в Китай“. (Всъщност компании като Tesla и Volkswagen произвеждат електромобили в щати като Калифорния и Тенеси, а други се внасят от страни като Южна Корея.)
От миналата година Тръмп се опитва да вбие клин между лидерите на синдикатите, които в преобладаващата си част са съгласни с Байдън, и техните редови членове. Значителна част от миналогодишната стачка на UAW срещу Тримата големи американски автомобилни производители включваше опасения, че обединените в синдикатите автомобилни работници ще бъдат оставени извън прехода към EV, особено като се има предвид, че голяма част от производството на критични части като батерии се извършва в заводи, които не са членове на синдикатите.
Китай продава ли електрически автомобили в Съединените щати?
Не точно. Нито един китайски производител на електрически превозни средства не продава потребителски автомобили в САЩ под собствените си марки.
Най-близкият е Polestar, базиран в Швеция производител на електрически автомобили, който е мажоритарен собственик на китайската компания Geely и продава автомобили в САЩ, които са произведени в Китай. (Geely също притежава автомобилната марка Volvo.)
Друга китайска компания, BYD, изпревари Tesla миналата година и стана най-големият производител на електрически превозни средства в света, но не продава леки автомобили в Съединените щати. Той обаче продава търговски електрически камиони и автобуси в САЩ.
Но политическите лидери както в САЩ, така и в Европа изразиха опасения, че евтините китайски електрически превозни средства могат да превземат техните пазари. Една от причините за това е голямата разлика в цените: в Съединените щати средната цена на електромобил се движи около $53 000 към юли, докато някои китайски електромобили се продават само за $11 000. Цените на електрическите превозни средства в САЩ продължават да падат, но разликата в цените остава десетки хиляди долари.
Въпреки това комбинация от протекционистични политики на Тръмп и Байдън се стреми да възпре това да се случи.
Всички произведени в Китай превозни средства, продавани в САЩ, ще бъдат изправени пред твърдо мито от 27,5 процента - включително 25-процентно мито, наложено от администрацията на Тръмп, което Байдън не се е опитал да отмени. Освен това Законът за намаляване на инфлацията на Байдън от 2022 г. предлага на потребителите до 7500 долара данъчни кредити за електрически превозни средства, които се прилагат само за автомобили, произведени в Северна Америка – а миналата година администрацията добави нови условия, които дисквалифицират превозни средства, чиито доставчици имат повече от косвени връзки с Китай.
Какво ще кажете за Китай, който произвежда коли в Мексико, за да заобиколи правилата?
Забележките на Тръмп за Мексико са в противоречие с идеята, че китайски автомобилен производител може да построи завод в Мексико и след това да се стреми да изнася превозни средства в САЩ, за да избегне митата - възползвайки се от предоговорения пакт за свободна търговия в Северна Америка, който Тръмп подписа преди четири години.
Тази загриженост има истинска основа: през февруари BYD обяви планове за изграждане на завод за електрически превозни средства в Мексико.
Споразумението между САЩ, Мексико и Канада обаче съдържа ограничения за снабдяване, които биха могли да представляват трудност за изпълнение на BYD. Главният изпълнителен директор на BYD Americas Стела Ли настоя, че заводът в Мексико ще бъде фокусиран върху местните продажби, като каза на Ройтерс, че е за „мексиканския пазар, а не за експортния пазар“.
Някой друг призовава ли за повече мита върху китайските превозни средства?
да Двупартийната загриженост относно защитата на американския автомобилен сектор от китайската конкуренция
нараства тази година и някои законодатели призоваха за увеличаване на митата още преди Тръмп да говори.
През февруари сенаторът Джош Хоули (R-Mo.) предложи нови 100-процентови мита върху китайските автомобили, в допълнение към вече действащите 27,5 процента. И сенатор Марко Рубио (R-Fla.) написа три законопроекта, насочени към китайските електромобили, които биха наложили фиксирана тарифа от $20 000 върху вноса на китайски превозни средства и се стремят да затворят вратичките при вноса.
На 7 март сенаторът от Демократическата партия Rust Belt Шерод Браун от Охайо и Гари Питърс и Деби Стабеноу от Мичиган писаха на Министерството на търговията с молба да „запази или увеличи“ съществуващите мита върху китайските автомобили и да проучи заплахата за националната сигурност, породена от високите технологии , силно свързани китайски превозни средства.
„Изкуствено евтините китайски електромобили, които наводняват САЩ, ще струват хиляди американски работни места и ще застрашат оцеляването на автомобилната индустрия на САЩ като цяло“, пишат сенаторите.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук