Астрономи откриха доказателства с помощта на орбиталния телескоп “Хабъл”, че тъмната материя – невидима субстнация, за чието съществуване учените съдят само по гравитационното й въздействие – предпазва галактиката от разрушаване под действието на привличането на други галактики.
Резултатите от изследването бяха публикувани в британското списание “Monthly Notices of the Royal Astronomical Society”. Според настоящите теории тъмната материя обхваща над 90% от масата на Вселената, но засега учените не могат да установят нейнат природа. Астрофизиците смятат, че тя “слепва” звездите в галактики и вероятно образува “скелета” на Вселената. Авторите на изследването от Великобритания, Италия и Белгия под ръководството на Кристофър Коунслайс от университета в Нотингам са получили нови данни за свойствата на тъмната материя при изследване на галактическото струпване Персей – струпване на хиляди галактики с общо тегло трилиони пъти колкото масата на Слънцето, намиращо се на разстояние 250 млн. светлинни години. С помощта на “Хабъл” учените за първи път успяха да погледнат в самия център на струпването, където с учудване открили около 30 галактики-джуджета, останали напълно незасегнати, макар техните доста по-големи съседи да са били разрушени под действието на гравитацията на големите галактики по периферията. “Тези галактики са в струпването повече от 1 млрд. години и неизбежно е трябвало да бъдат засегнати от гравитацията на тежките си съседи. Тъй като всъщност те са се запазил в първоначалния си вид, можем да заключим, че съдържанието на тъмна материя в тях е необичайно високо”, твърди Коунслайс, цитиран от пресслужбата на Европейската космическа агенция. Вероятно количеството на тъмната материя в тези галактики-джуджета е значително по-голямо от това в спиралните галактики като Млечния път и гравитацията й ги защитава от съседните гиганти. “С помощта на “Хабъл” видяхме, че спиралните галактики, към които се отнася и нашата, са вече разрушени в центъра на струпването Пересй, докато джуджетата са останали недокоснати. Това навежда на мисълта, че тъмната материя представлява лъвската част от масата им”, добави Коунслайс. Подобни наблюдения вече дадоха възможност на астрономите да открият струпване на тъмна материя в центъра на големи галактически купове с помощта на астрономическата обсерватория “Чандра”. Новите данни от телескопа “Хабъл” позволяват тъмната материя да бъде откривана и в отделни галактики. /БЛИЦ