"Убийствотото на честта", разтърсило Германия: 23-г. мюсюлманка бе застреляна от брат си
Това е историята на една млада жена, дръзнала да не робува на архаични порядки
"Съжаляваш ли за греховете си?" - това били едни от последните думи на Айхан към сестра му, преди да я застреля с три куршума в главата недалеч от жилището им в берлинския квартал Темпелхоф.
А 23-годишната Хатун Сюрючю просто искала да бъде независима и да не робува на порядките в семейството. Нейното "прегрешение", според брат ѝ, било, че не желаела да я омъжат насила за неин братовчед. Младата жена скъсала с него и захвърлила забрадката, припомня "Дойче веле".
Пред съда 19-годишният тогава Айхан заяви, че с убийството на сестра си искал да възстанови честта на семейството. За деянието си той получи 9 години и 3 месеца затвор, а двамата му братя, заподозрени в съучастие, бяха оправдани поради липса на доказателства.
Убийството на Сюрючю, което бе извършено точно преди 15 години, разпали дебат в Германия за тъй наречените "убийства на честта". "Преди този случай си мислехме, че подобен вид убийства се случват в страни като Саудитска Арабия, Йордания или Турция, но не и тук, в Германия. Оказа се, че не е така", казва пред Дойче Веле психологът Ахмад Мансур.
Той е основател на берлинския проект "Heroes": млади мъже биват обучавани да разговарят с други млади мъже на тема чест и равноправие. "Честта не означава да контролираш живота на сестра си, а да се бориш за това тя да води свободен живот", казва Мансур. По неговите думи, т.нар. "убийства на честта" са патриархален, а не мюсюлмански проблем. И те са само върхът на айсберга на потисничеството, смята психологът.
Официалните статистики не казват колко още "убийства на честта" са били извършени в Германия след случая "Сюрючю". В едно свое изследване от 2011 година институтът "Макс Планк" е документирал 78 подобни случая за периода 1996-2005 година. Изследването прави и един неочакван извод: 43 процента от жертвите са били мъже. А що се отнася до извършителите, 92 процента от тях не са родени в Германия.
Проучването показва също, че т.нар. "убийства на честта" не са свързани толкова с дадена религия, колкото с определени традиции в общностите, от които произхождат извършителите. За това говори фактът, че сред извършителите има както мюсюлмани, така и язиди и християни.
"Тези убийства са феномен, който се наблюдава сред най-слабо интегрираните и най-слабо образовани слоеве от населението", казва германският социолог Дитрих Обервитлер, ръководител на цитираното изследване. "Резултатите от това проучване ни дават основание да заключим, че т.нар. "убийства на честта" в Германия ще намаляват. Защото при мигрантите от второ и трето поколение нормите, които карат хората да вършат подобни неща, постепенно избледняват", добавя социологът.
"Убийство на честта" или "семейна драма"?
Остър дебат в Германия предизвика и едно друго престъпление, което беше окачествено като "убийство на честта": мъчителната смърт на 35-годишната майка на шест деца Ханаа С., която беше убита от четирима свои роднини. Медиите определиха случая като "убийство на честта", но много често това е трудно да се докаже със сигурност. Особено когато извършителят е съпругът на жертвата. Затова и определението "убийство на честта" е много оспорвано.
Политологът Ясин Баш е един от експертите, които се обявяват против понятието "убийство на честта". По думите му, то се използвало само в случаите, в които извършителите са с мигрантски корени. Но когато подобно деяние бъде извършено от германец, тогава всички говорят за "битово престъпление" или "семейна драма", което определено звучи по-безобидно, подчертава политологът.