Учени от Обединения изследователски център към Европейската комисия откриха най-отдалеченото от цивилизацията място на планетата. Това е Тибетското плато, намиращо се на 5 200 метра надморска височина. Краткото изложение на резултатите от изследването е публикувано на сайта на New Scientist.
Учените са изчислили за всеки регион колко време е необходимо да се стигне от определено място до най-близкия град с население над 50 000 души. При това е било предвидено използването на автомобил, речен и железопътен транспорт, както и ходене пеша. Освен това са били отчитани фактори като сложният релеф на местността, както и ограниченията поради преминаване на граница.
В резултат учените са установили, че почти 10 % от земната повърхност са в пределите на 48 часа от най-близкия голям град. Освен това например поради системата от водни и сухоземни пътища горите на Амазонка отдавна вече не са отдалечени от цивилизацията – само 20 % от региона се намират на повече от 48 часа път до най-близкия голям град.
Най-отдалеченото място се оказало Тибетското плато. За да се стигне от него до най-близкия голям град, са необходими поне три седмици. Поради сложността на релефа на местността само през един от тези дни може да се пътува с автомобил, а през останалите се ходи пеша.
По думите на изследователите новите резултати сочат, че в съвременния свят цивилизацията е проникнала почти навсякъде и потенциалното въздействие на човека върху околната среда може да бъде значително недооценено, отбелязва ЛентаРу. /БЛИЦ