В Германия става все по-скъпо и не му се вижда края

В еврозоната никога преди не е било по-скъпо: през юли 2022 цените са били с 8,9% по-високи от тези през лятото на 2021 година

В Германия все повече продукти поскъпват. И това скоро няма да приключи. Всички потребители трябва да се настроят за по-скъпи стоки и услуги.

В еврозоната никога преди не е било по-скъпо: през юли 2022 цените са били с 8,9% по-високи от тези през лятото на 2021 година.

В Германия - основно заради намесата на държавата - динамиката на цените е малко по-слабо изразена: поскъпването е с 7,5%. Но в края на август изтича действието на държавната отстъпка върху бензина и дизела, както и на т. нар. „билет за 9 евро“.

В сферата на услугите, например при фризьора, се очаква по-високите цени на енергията да доведат до вдигане и на цените на услугите.

Освен това се очертават и доплащания във висок размер за режийните разходи, когато догодина наемодателите изготвят уравнителни сметки за 2022 година. Облекчения засега не се очертават.

През последния месец цените са скочили с нови 5,3%. И тук основната причина е поскъпналата енергия - за една година средно с цели 105%. Разбивката показва, че най-силно е поскъпнал природният газ - със 164 на сто, следван от тока (125%) и минералните горива, които са поскъпнали средно с 42 процента.

През юли Европейската централна банка повиши лихвите в еврозоната - за първи път от 11 години насам.

Очакванията са, че през септември централните банкери ще повторят това упражнение и ще вдигнат основната лихва вероятно с 50 базисни пункта.

Но и крайните потребители, т. е. всички ние, ще трябва да се настроим за по-скъпи стоки и продукти.

През юли производствената цена при хранителните стоки се е повишила с 21 процента спрямо същия месец на миналата година. За това поскъпване ще платят изцяло купувачите.

В някои случаи увеличението на цените става крайно непрозрачно, твърдят от Потребителската централа в Хамбург: някои производители използват трик, според който намаляват грамажа на опаковките, т. е. продават по-малко съдържание за същите пари.

Досега това се отнасяше основно при марковите продукти, но напоследък палитрата се разширява.

Освен това паралелно с намаляването на грамажа биват повишавани и цените - най-вече при захарните изделия, снаксове или дрогерийни стоки.

Засега не са засегнати основните хранителни продукти, но през есента и зимата вероятно и това ще се промени.

(Със съкращения, от „Дойче веле“) 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук